vakantie informatie

TUI-Duitsland gaat fors reorganiseren

TuiLogo“De grootste herstructurering sinds jaren” staat TUI Duitsland op de eigen markt te wachten. Zij wil de leiding bij strandvakanties heroveren. Ook zullen reizen per dag samengesteld en verkocht worden.


Het herstructureringsprogramma draagt de naam “Pelikan”, naar het hotel waar de nieuwe strategie is uitgedacht. Doel daarvan is kosten omlaag brengen, efficiency verbeteren en nieuwe markten ontsluiten. Met o.a. een volledig nieuwe organisatie en bedrijfssysteem.
Vanaf januari wordt het segment strandvakanties organisatorisch gescheiden van de Speciale Reizen. De produktmanagers daarvan krijgen daarbij ook de verantwoordelijkheid voor de niet-TUI producten van de concerndochters.
Voorts zullen de inkopers niet meer twee keer per jaar op voorraad inkopen, maar volgens het “just in time”-principe, dus op momenten dat dit gunstig is. Tevens wordt pas als de klant in het reisbureau zit of op internet zoekt, het reispakket samengesteld en voor actuele dagprijzen verkocht.
Men realiseert zich dat de grotere flexibiliteit vele risico’s met zich meebrengt. Maar de chef van de TUI AG, Michael Frenzel, wil de winst tot 2008 verdubbelen. Besparingen moeten € 300 miljoen opleveren.
Of de herstructurering ook gevolgen heeft voor TUI Nederland of die daartoe ook zal worden aangezet, is niet bekend.

Datum artikel: 15-12-2005 Tui



Zie ook:

Een reactie toevoegen over TUI-Duitsland gaat fors reorganiseren

ATP vakanties