vakantie informatie

Tui en Oad ruzieën over Wilma

Tui TUI-topman Steven van der Heijden haalt in een brief keihard uit naar Oad-baas Louis Frankenhuis. Die heeft de publiciteit gezocht met het vooraf per bus verplaatsen van Oad-passagiers buiten de reikwijdte van orkaan Wilma. Andere gasten moesten ter plaatse in onder meer schuilkelders in veiligheid worden gebracht. ‘Schandalig om zichzelf daarmee op de borst te kloppen over de rug van collega’s. Nota bene heeft Oad willens en wetens extra risico genomen vlak voor de orkaan toesloeg. Er had onderweg van alles mis kunnen lopen. Onverantwoord. Zorgplicht moet geen concurrentiemiddel worden.

Dit is branchevervuiling’, vindt Van der Heijden. Frankenhuis reageert laconiek: ‘Het zou onprofessioneel zijn om te reageren op persoonlijke aantijgingen. Daar sta ik boven. Oad heeft slechts gedaan wat het beste was voor zijn klanten en dat is tijdige evacuatie.’

Wilma kost Calamiteitenfonds drie miljoen
De orkaan Wilma kost het Calamiteitenfonds meer dan drie miljoen euro. ´De grootste schadepost ooit, twee keer zoveel als de tsunami’, zegt directeur Peter Silbermann. Vooral Cancun en omgeving (‘een slagveld’) zijn zwaar getroffen, maar ook Florida en Cuba hebben veel last. In Yucatan worden deze week 1600 Nederlandse vakantiegangers gerepatrieerd door touroperators. Omdat de luchthaven van Cancun nog dicht is, gebeurt dat vanaf Merida. ‘Ook over de grond een enorme logistieke operatie. Het Calamiteitenfonds vergoedt tevens niet-genoten vakantiedagen. Tot en met 2 november kunnen vertrekkende passagiers gratis annuleren. Daarna is het weer een zaak van de markt’, aldus Silbermann. Thomas Cook was gisteren de eerste die een (Martinair) toestel met Mexico-gasten terug op Schiphol kon verwelkomen. ‘Door hard werken van onze reisleiding.’
(Reisrevue)

Datum artikel: 26-10-2005 Oad



Zie ook:

Een reactie toevoegen over Tui en Oad ruzieën over Wilma

ATP vakanties