vakantie informatie

Balletje slaan op Schiphol

Golf Golfen op Schiphol. Zo vreemd is het niet, denkt financieel directeur Pieter Verboom van de luchthaven. De onderneming wil op het noorden van het luchthaventerrein een golfbaan, inclusief clubhuis, aanleggen. En daar blijft het niet bij. Een heus ‘lifestyle-hotel’ en een mediacentrum behoren straks ook tot de wapens van het vliegveld om de strijd aan te gaan met Europese concurrenten.

“We proberen de passagiers hier zo veel mogelijk te laten genieten”, zei Verboom vrijdag. Schiphol moet zich volgens hem onderscheiden van de grote concurrenten in Frankfurt, Londen en Parijs. Dat geeft reizigers en luchtvaartmaatschappijen extra redenen om te kiezen voor de nationale luchthaven.

De golfbaan komt op een stuk terrein dat tegen het Amsterdamse Bos aanligt. Schiphol heeft beloofd die grond voor recreatieve doeleinden te gebruiken. Een “pad met wat bomen” levert het bedrijf niets op, zei Verboom, maar een golfbaan wel. “Passagiers die een paar uur op hun vlucht moeten wachten, kunnen er naartoe. Of als een conferentie is afgelopen, kunnen de zakenlui golfen.” De financiële topman hoopt er zelfs internationale toernooien te kunnen organiseren.

Met de golfbaan komt Schiphol vooral de zakelijke reiziger tegemoet. Met het zogenoemde Schiphol Forum doet de onderneming dat ook. In het gebouw, dat dicht bij de terminal komt te liggen, kunnen vergaderingen en conferenties worden gehouden. Ook komt er een mediacentrum. Schiphol wordt eigenaar van het Forum en zoekt andere partijen, bijvoorbeeld uit de media, om mee samen te werken.

Het Forum komt er na een uitdrukkelijk verzoek van bestuursvoorzitter Jan Bennink van het voedingsmiddelenconcern Numico, dat hoofdkantoor houdt op Schiphol. Hij was het zat om voor vergaderingen naar Amsterdam of het buitenland af te reizen en pleitte daarom voor een locatie op Schiphol. Het mes snijdt echter aan twee kanten. Verboom rekent op extra zakenreizigers dankzij het Forum.

Met Philips en de topman van het kledingconcern Mexx, Rattan Chadha, werkt Schiphol aan een ‘lifestyle-hotel’. Over zes of zeven maanden moet het complex gereed zijn. Verboom bleef een beetje vaag over wat een ‘lifestyle-hotel’ precies inhoudt. “Het draait het om persoonlijke inkleuring van de dienstverlening”, aldus Verboom. “Klanten kunnen kiezen uit persoonlijke muziek, kleuren en televisieprogramma’s.”

Hier blijft het niet bij. Eind juli begint Schiphol in de lounge een proef met een zogenoemd ‘docking station’. Hiervoor heeft de luchthaven de hulp van de televisiezender Talpa, het telecombedrijf Versatel en het elektronicaconcern Samsung ingeschakeld. Reizigers kunnen er bijvoorbeeld op hun laptop of mp3-speler iPod muziek, televisieprogramma’s of toeristische informatie binnenhalen. De proef loopt twee maanden.

Bron: Nu.nl

Datum artikel: 30-06-2006 Schiphol



Zie ook:

Een reactie toevoegen over Balletje slaan op Schiphol

ATP vakanties