vakantie informatie

Tour door Noord-Ierland

We zijn van plan om de Bushmills Distillery en de Giants Causeway te bezoeken. Na een uurtje rijden, waren we precies op tijd voor de rondleiding bij de distilleerderij.  Helaas mochten we er niet filmen of fotograferen in verband met mogelijk explosiegevaar door de overal aanwezige alcoholdampen. Na de rondleiding kwam datgene waar iedereen naar uit had gekeken; het drinken van de whisky. Er was ook een proeverij met acht verschillende soorten whisky, waar Hilleke zich voor had opgegeven. Na afloop kreeg ze een certificaat dat ze nu volleerd Ierse Whisky Proever is.

Verliefde reus
Na deze stop wilden we met het treintje van Bushmill naar de Giants Causeway, maar dat reed net weg toen we kwamen aanrijden. De volgende ging pas twee uur later. We besloten daarom om naar de ruines van Dunluce Castle te rijden. Deze staan aan de rand van een klif. In 1639 is, tijdens een storm, een deel van het klif, samen met de keuken van het kasteel in zee gestort. Zeven bedienden en het diner van die avond verdwenen eveneens in de golven. Een interessante ruine. Vanaf het kasteel zijn we met de auto naar de Giant’s Causeway gereden en hebben we het treintje gelaten voor wat het is. Volgens de legende zou de reus Fion MacCool de Giant’s Causeway hebben gemaakt. Hij werd verliefd op een vrouwelijke reus uit Staffa, een eilandje in de Hybriden, en bouwde de Giant’s Causeway, zodat ze in Ulster bij hem kon komen wonen. Als we deze legende niet geloven, dan ontstond dit natuurwonder waarschijnlijk zo’n 60 miljoen jaar geleden tijdens grote vulkanische uitbarstingen. Door de afkoeling van de lavalaag kromp het basalt en barstte het, waardoor veelhoekige blokken werden gevormd die aan de onderzijde nog met elkaar zijn verbonden.

Wiebelbrug
Vanaf de Giant’s Causeway zijn we vervolgens naar de Carrick-a-rede touwbrug gereden. Een twintig meter lange en een meter brede touwbrug, die op zo’n 25 meter boven het water hangt en de verbinding vormt van het vasteland met het eilandje Carrick-a-rede. Op de brug is het eenrichtingsverkeer en aan beide zijden staan mensen het ‘verkeer’ over de brug te regelen. Eenmaal over de wiebelige brug hebben we wat over het eilandje gelopen, en langs de steile kliffen naar beneden gekeken. Het is behoorlijk hoog en een val overleef je zeker niet. Vervolgens zijn we over de brug weer terug gelopen en naar Ballycastle gereden om te informeren naar vaartijden van de ferry naar Rathlin Island. Daar willen we morgen heen om papegaaiduikers te bekijken.

Vogels spotten
De volgende dag moesten we om 9.45 uur in Ballycastle zijn om in te schepen voor de ferry van 10.00 uur. Rond 9.45 uur konden we op de boot; een veredelde veerpont waar ze met plastic stoelen op het dek een passagiersboot van hadden gemaakt. De bus die ons naar het Seabird Viewpoint bij het West Lighthouse zou brengen, stond al klaar en we konden direct instappen. Na een rit van zo’n twintig minuten waren we bij het viewpoint. Vanaf hier heb je een goed zicht op de grote kolonies zeevogels die hier op de kliffen leven: meeuwen, alken, aalscholvers, zeekoeten, jan van genten en natuurlijk de papegaaiduikers. Voor de laatste waren we gekomen. De beste tijd om ze te zien, is van mei tot begin augustus, we waren dus nog net op tijd. Vanaf grote hoogte konden we in de diepte inderdaad de papegaaiduikers zien. Gelukkig stonden er bij het viewpoint vogelkijkers en kon je verrekijkers lenen om ze goed te kunnen zien. Ook de camera’s konden ze net zichtbaar maken. Omdat het er behoorlijk waaide en het er ook niet erg warm was, zijn we na veertig minuten met de volgende bus weer terug gegaan naar de haven. Vervolgens hebben we een stukje langs de kust gelopen richting Mill Bay, waar volgens de folder die we hadden, zeehonden op het strand zouden liggen. Die waren er inderdaad, niet veel, maar genoeg voor onze dochter Ciska. Na de zeehonden te hebben bewonderd, zijn we terug gewandeld en hebben we in een restaurantje wat gegeten.

Belfast
Een bezoek aan Belfast mag niet ontbreken tijdens een vakantie in Noord-Ierland. Eerst zijn we naar het Belfast Welcome Centre gegaan voor wat informatie over de stad. Voor het stadhuis staat een gedenkteken ter ere van de slachtoffers van de ramp met de Titanic. Dit schip is namelijk op de scheepswerf van Harland & Wolff in deze stad gebouwd.
Bij het stadhuis zagen we ook een bus voor een stadsrondrit. Omdat het vandaag, in tegenstelling tot de afgelopen twee dagen, erg mooi weer was, zijn we boven in de open lucht gaan zitten om -behalve van de stad- ook van de uitbundig schijnende zon te kunnen genieten. Tijdens de ongeveer zeventig minuten durende rit, reden we langs diverse bezienswaardigheden van Belfast. Dat zijn er overigens niet zo veel, een echt boeiende stad blijkt het niet te zijn. Als eerste kwamen we langs de Albert Clock, een klok die scheef staat, omdat onder de grond een rivier loopt en de klok op zachte grond is gebouwd.  De route vervolgde naar Queen’s Road; de langste weg van Belfast zonder pubs en de werf van Harland & Wolff Verder zien we de Peace Wall, een zes meter hoge muur van staal en beton die de katholieke en protestantse wijken van elkaar moet scheiden. In de muur zijn poorten die overdag geopend zijn, maar ‘s avonds en ‘s nachts gesloten zijn. We rijden ook langs de Solidarity Wall; een verzameling muurschilderingen die de republikeinse sympathie uiten met onder andere de Palestijnen, Koerden

en Basken. Al met al een bijzonder en indrukwekkend deel van Belfast.

In de grot
De weersvoorspelling voor deze dag is regen, en met regen kun je het beste iets binnen bezoeken. In dit geval een grot; de Marble Arch Caves. In de grotten moesten we eerst een stukje met een bootje over de ondergrondse Cladagh rivier. Daarna vervolgden we te voet de ongeveer een uur durende rondleiding door de grotten. We vonden deze niet zo spectaculair, maar er waren wel een aantal mooie stalactieten (deze hangen aan het plafond). Wat ook erg mooi was, was de weerspiegeling van de stalactieten in het zeer heldere water van de ondergrondse rivier. Het leek een beetje op een verdronken stad. De tour eindigde met een klim, volgens de gids 153 treden, maar volgens ons waren het er minder. Eenmaal weer boven hebben we in de kleine tearoom nog wat gegeten en gedronken, alvorens we naar Derry (Londonderry) reden.

Derry
Een bezoek aan de stad Derry is bijzonder omdat daar op 30 januari 1972 maar liefst veertien mensen om het leven kwamen, doordat Britse soldaten het vuur openden op een groep betogers. Deze dag is vervolgens de geschiedenis ingegaan als ‘Bloody Sunday’. In Derry maakten we een wandeling over de stadsmuur. Deze stadsmuur loopt nog in zijn geheel rond het oude gedeelte van de stad, en is acht meter hoog en op sommige plaatsen wel negen meter breed. Vanaf de muur heb je een goed uitzicht over de stad buiten de muren. Ook de wijk ‘The Bogside’ is te zien, met zijn muurschilderingen die tussen 1997 en 2001 zijn gemaakt door Tom Kelly, William Kelly en Kevin Hasson. De schilderingen beelden belangrijke gebeurtenissen uit van de conflicten, zoals de ‘Battle of the Bogside’, ‘Bloody Sunday’ en de hongerstaking van 1981. Ook bevindt zich in deze wijk het monument voor de slachtoffers van Bloody Sunday.

Laatste dag
Onze laatste volledige dag in Ierland is aangebroken. Omdat de weersvoorspelling hetzelfde was als gisteren, regen, nodigde het ook niet echt uit om op te staan. In eerste instantie hadden we niets meer gepland voor vandaag, maar we hebben besloten om toch nog Carrickfergus Castle te gaan bekijken, ten noordoosten van Belfast. Het is het best bewaarde kasteel van Ierland en tot 1928 is het bewoond geweest. In het kasteel staan op diverse plaatsen levensgrote poppen die soldaten moeten voorstellen, zoals bijvoorbeeld boogschutters, een groep kanonniers en een ridder te paard. Dit maakt het kasteel voor kinderen extra leuk en Ciska was niet weg te slaan bij de mooiste poppen. In de bibliotheek hebben we onze e-mail gelezen en daarna zijn we terug gereden naar ons huisje om alvast de spullen bij elkaar te gaan zoeken voor de reis van morgen.