vakantie informatie

Sri Lanka: De schoonheid van de Culturele Driehoek

Op het vliegveld van Colombo is het een drukte van jewelste. We staan als laatste bij de bagageband. Waar blijft die koffer? Toch maar even informeren. Amsterdam? Nee, die koffers zijn al weg. Eindelijk na lang zoeken blijkt onze koffer in een andere hal terecht te zijn gekomen. Snel langs de douane en de vakantie kan echt beginnen! Ons overnachtingadres is Hotel Camelot in Negombo. Negombo is een vissersdorp dat de laatste jaren flink aan het groeien is. Via Bali, het hoofd van het animatieteam, regelen wij onze excursies.

We maken kennis met Frank, onze gids en Douglas, de chauffeur. Zij zullen ons in de komende dagen rondleiden in de Culturele Driehoek van Sri Lanka; Kandy, Sigiriya en Dambulla. Nog maar net op weg hebben we onze eerste stop bij een dakpannenfabriek. Het lijkt ons erg zwaar werk; alles wordt met de hand gedaan. Er gaat een grote plak klei in een soort persmachine waar twee mensen aan werken. Nadat de plak klei omgevormd is tot dakpan worden deze op hoge stellingen neergelegd. Het is een hele klim naar boven! Onze tweede stop is bij een ananasplantage. Hier krijgen we vers ananassap te drinken en wordt ons het een en ander uitgelegd over de plantage. We rijden door naar het olifantenweeshuis in Pinnawela. In 1973 opende dit weeshuis zijn deuren met slecht drie olifanten. Tegenwoordig worden er ongeveer tachtig olifanten opgevangen en verzorgd. De meeste jonge olifanten komen hier terecht omdat ze de kudde zijn kwijtgeraakt of zijn verstoten. Eenmaal in het weeshuis worden de olifanten zelden teruggestuurd naar de jungle, omdat ze daar niet meer zouden kunnen overleven.

Kandy
Na een bezoek aan een kruidentuin en een theefabriek vervolgen we onze weg naar Kandy. In Kandy bezoeken we de Botanical Gardens. De koninklijke tuinen liggen in het centrum van Kandy. De tuin ontstond in 1821 als lusthof voor het koningshuis. Tegenwoordig is het een uitgestrekt park met bijna 4.000 soorten planten en bloemen. Hier leven tevens 440 vogelsoorten waarvan een aantal alleen in Sri Lanka voorkomt. We nemen de tijd om het park te bezichtigen, het is er heerlijk rustig. Het park wordt ook bezocht door groepen scholieren, die maar al te graag met je op de foto willen! Later in de middag brengen we een bezoek aan de tempel van de tand; een groot tempelcomplex. Het draait allemaal om een tand. Een tand die ooit bij de crematie van Boeddha in Kusinara in India werd meegenomen. Ergens in de jaren 300 na Christus werd de tand, verborgen in het haar van een prinses, naar Sri Lanka gesmokkeld. Tot op de dag van vandaag houdt het tempelcomplex in Kandy ceremonies die draaien om deze relikwie. Men komt massaal een paar keer per dag om fruit, rijst en bloemen te offeren. Na de offerande stellen de mensen zich in een lange rij op en is het grote moment aangebroken. De deuren van de schrijn gaan dan twintig minuten open. Je ziet alleen een gouden kist, niet de tand zelf. We hebben een rondleiding door het tempelcomplex, dus schoenen uit en knieën en schouders bedekken. Voor we naar binnen gaan, kopen we wat bloemen om als offer op het altaar te leggen. We worden hier bijna toe gedwongen, met mooie praatjes, maar ach, dat hoort erbij. Na het bezoek aan de tempel gaan we ‘s avonds naar een voorstelling van de Kandy dansers. De dansers geven een staaltje van spierbeheersing maar ook acrobatiek weg. De dansen worden afgesloten met een spectaculair hindoegebruik: lopen over gloeiende kolen en vuurspuwen.

Lion Rock
De volgende dag vertrekken we richting Sigiriya en Dambulla. Onderweg bezoeken we diverse Hindoestaanse tempels. Bij de Lion Rock gaat Frank voor ons een gids regelen. Dit is echt de moeite waard. Je komt zo veel meer te weten over de Lion Rock. Koning Kassapa plantte ooit zijn Wolkenpaleis bovenop de berg. Een vriendelijk persoon was hij niet. Volgens de overlevering liet hij zijn vader, uit woede omdat deze hem geen troonopvolger maakte maar zijn broer, levend in het bouwsel inmetselen. Om zich tegen zijn halfbroer te beschermen en om absolute alleenheerschappij te hebben liet Koning Kassapa het Wolkenpaleis bouwen. Om de rots werden dorpen gesticht. Het paleis wordt gezien als het achtste wereldwonder omdat het in slechts zeven jaar werd gebouwd. De gids die wij hebben doet dit werk al 25 jaar. Zo’n vijf keer per dag beklimt hij de rots. Voor ons is, in deze warmte, een keer al genoeg! We wandelen eerst door de paleistuinen, deze zijn gespiegeld, links en rechts van het pad zie je precies hetzelfde. Heel bijzonder. Dan begint de klim, halverwege de rots komen we uit bij de spiegelmuur en de Wolkenmeisjes. Na een stevige klim komen we uit bij de leeuwenpoten, deze zijn echt groot. Helaas is de leeuwenkop lang geleden gesneuveld. Nadat we van de klim zijn bekomen, rijden we door naar Dambulla.

Dambulla
Bovenop de 125 meter hoge rots bevinden zich vijf tempels, waarvan de historie begint in de 1e eeuw voor Christus. De toenmalige koning van Sri Lanka, Valagambahu, werd hierheen verdreven. Hij verborg zich hier veertien jaar lang voor de Zuid-Indiase binnendringers. Hij zorgde ervoor dat de grottempels uitgehakt werden. Vanuit deze grottempels heroverde hij zijn land en uit dankbaarheid schonk hij zijn grottempels aan de monniken. De trappen, die naar de grottempels leiden, zitten vol bedelaars. Dit hadden wij niet verwacht en als we iedereen wat moeten geven zijn we over drie uur nog niet boven! Kleingeld hebben we niet bij ons, dus blik op oneindig en doorlopen. Toch een vervelende situatie. Vooral omdat sommige bedelaars je proberen vast te houden en je smeken om wat kleingeld. Goh, had Frank ons dat niet kunnen zeggen? Dan hadden we in ieder geval wat kleingeld mee de trappen opgenomen. Het is bloedheet, vooral omdat we weer onze knieën en schouders hebben moeten bedekken. We weten ons dus geen raad om die trappen op te komen. Achtervolgd door de nodige smeekbedes….. Eenmaal boven gaan de schoenen uit en kunnen we de grotten in. Onvoorstelbaar dat dit mensenarbeid is geweest. De grotten zijn fantastisch om te zien. Een ‘probleem’ dient zich echter aan…..apen! Nergens ben je veilig voor die beesten. Een rustige wandeltocht om de grotten te bezichtigen wordt het dus niet. Soms moeten we echt rennen om van de apen af te komen. Ze proberen alles uit je handen te grissen! Gelukkig komen er in de grotten minder apen voor. De plafondschilderingen zijn echt heel bijzonder, daar moet heel wat tijd voor zijn uitgetrokken. Heel mooi om te zien en een echt precisiewerkje. Ook de beelden die overal in de grotten staan, zijn geweldig mooi. Helaas hebben we geen gids genomen om ons rond te leiden.

Op onze laatste dag in Sri Lanka bezoeken we nog een schildpaddenfarm en krijgen we een stadstour door Colombo. Onze chauffeur laat ons de belangrijkste en mooiste bezienswaardigheden van Colombo zien. De ‘Twin Towers’ van Sri Lanka zijn erg indrukwekkend. We rijden langs het parlementsgebouw en Independence Square, waar jaarlijks op 4 februari wordt herdacht hoe Sri Lanka in 1948 haar vrijheid verkreeg. Tevens heeft Colombo een eigen ‘Witte Huis’, de gelijkenis is doeltreffend! De volgende dag vliegen we door naar de Malediven. We gaan daarom op tijd slapen want om 03.00 uur loopt de wekker af!