vakantie informatie

Rondtrekken door Egypte en Jordanië

Onze eerste kennismaking met Jordanië is een beetje chaotisch. Er is namelijk niemand van de reisorganisatie aanwezig om ons op te vangen of om de weg te wijzen en dus organiseren we alles zelf. Langs de douane, stempeltje in het paspoort, onze tassen ophalen en dan op zoek naar een bus die ons naar ons hotel kan brengen. Het hotel ligt op enkele minuten rijden van het vliegveld en als we aankomen worden we door een chagrijnige receptiemedewerkster gewezen op het diner dat tot 22.30 uur voor ons klaar staat! Snel de bagage naar de kamer gebracht en weer naar beneden om te eten. We gaan op tijd naar bed, want morgen reizen we door naar Egypte. Om 5.00 uur worden we wakker gemaakt en na een snel ontbijt staan we klaar om naar het station te gaan. We moeten een uur voor vertrek aanwezig zijn, want het gebeurd namelijk regelmatig dat treinen veel te vroeg zijn! Als de trein er aankomt staat iedereen klaar om met tassen en al naar binnen te gaan. Het instappen gaat prima en al snel heeft iedereen zijn plek gevonden. De reis naar Aswan zal ongeveer dertien uur gaan duren. We slapen, lezen, puzzelen en kletsen wat en zo komen we de tijd wel door. Om 20.10 uur komen we aan op het station in Aswan en iets later komen we aan bij ons hotel, het Orchide St. George. We hebben een klein kamertje maar het ziet er allemaal redelijk schoon uit. Om 21.00 uur hebben we een meeting in het restaurant. Essam geeft ons informatie over wat we de komende dagen gaan doen en hoeveel dit allemaal gaat kosten. Na een half uur kunnen we weg en gaan we met een groep op zoek naar een restaurant, omdat we niet in het hotel willen eten. We komen uit bij het Aswan Moon restaurant en hier worden meteen tafels aan elkaar geschoven om ons plaats te laten nemen. Even later komt er nog een gedeelte van onze groep bij. We nemen allebei een pepersteak met rijst en het smaakt ons prima. Na het afrekenen gaan we terug naar het hotel waar we rond 23.30 uur op bed neerploffen.

Luxor
De volgende morgen stappen we rond 5.00 uur op de boot en varen we over de Nijl. Om 7.00 uur meren we ergens aan om te ontbijten. Vervolgens pakken we snel onze spullen weer in, want de busjes met de rest van onze bagage staan al klaar. Het is maar even rijden naar Kom Ombo. Hier bezoeken we de tempel die in het teken staat van de goden Sobek en Haroeris. Essam vertelt het een en ander en we bekijken de drie gemummificeerde krokodillen. We drinken nog even muntthee in de cafetaria, maar we moeten weer op tijd bij de bus zijn voor het konvooi richting Edfu. In Edfu staat een zeer indrukwekkende tempel, het is de meest compleet bewaard gebleven tempel en het ziet er prachtig uit. Het is hier een stuk warmer dan in Aswan en iedereen gaat dan ook snel wat te drinken halen. Rond 13.30 uur komen we aan bij het hotel in Luxor, waar we drie nachten zullen blijven. We lunchen in het hotel waar Essam vertelt over de excursiemogelijkheden in Luxor. Na een aantal dagen doorgebracht te hebben in Luxor reizen we verder. We staan vroeg op zodat we nog kunnen douchen. We pakken snel de tassen in, ontbijten en vertrekken dan naar het station van Luxor. We moeten weer een uur van tevoren aanwezig zijn om de trein te nemen naar Cairo. We zitten tien uur lang in de trein en weer vermaken we ons met slapen, lezen en puzzelen. Tegen het einde van de rit worden we het wel een beetje zat en we zijn dan ook blij als we tegen 7.00 uur bij het station van Cairo aankomen. We willen snel wat eten bij het hotel om vervolgens naar de bazaar te gaan. Als we in de lobby staan, blijkt dat onze bus er weer is en Essam regelt dat de chauffeur ons naar de bazaar brengt. We zijn vrij laat en er zijn al een hoop winkeltjes dicht, maar er is nog genoeg te zien. Veel souvenirs, waterpijpen en goud en zilver, maar we zien er niks bij wat we graag willen hebben. Na het shoppen drinken we nog wat onder de moskee en gaat er een waterpijp rond. De volgende dag hebben we weer een lange reisdag voor de boeg. We vertrekken om 9.30 uur met twee busjes naar Dahab. Onderweg rijden we onder het Suezkanaal door, we zien hier dan ook helemaal niks van, jammer genoeg. We stoppen onderweg regelmatig bij een soort coffeeshops met een enorme hal vol met plastic stoelen en de mogelijkheid om naar de wc te gaan. Ook maken we nog een fotostop bij een aantal palmen, die midden tussen de bergen staan. Vlak voor we de weg door de Sinai verlaten, krijgen we bij een controlepost nog een paspoortcontrole. In Dahab komen we aan het einde van de middag aan. Iedereen kijkt uit naar de relaxdagen in dit leuke plaatsje. Een aantal dagen later vertrekken we weer naar Jordanië. Om 10.15 uur gaan we met de bus naar Nuweiba waar we de boot nemen naar Aqaba. Bij de haven nemen de afscheid van Essam en gaan we door een hoop controles. We houden ons ticket en paspoort paraat en deze hebben we minstens een keer of zes nodig voor we op de boot zijn. Op de boot zelf moeten we ons paspoort inleveren, deze krijgen we terug als we in Jordanië zijn.

De woestijn in
Onze volgende stop is het woestijnkamp in Wadi Rum en iedereen is diep onder de indruk van het kamp. Er staan een aantal kleinere tweepersoonstenten, een aantal grote tenten met meerdere slaapplekken en een kampvuur met daar omheen kussens om in te relaxen. We kiezen snel een tentje uit, leggen onze bagage neer en gaan dan lekker in de kussens liggen. Een aantal mensen gaat een kameelrit maken, wij nemen de tijd voor het maken van wat foto’s van het kamp en de omgeving. De mannen van het kamp wijzen ons de weg naar een plek waar we de zonsondergang mooi kunnen zien en dus lopen we hier met de rest van de groep heen. Het lijkt dichtbij, maar het beklimmen van de zandheuvels valt vies tegen. Nog net niet buiten adem komen we boven, waar de kamelenrijders al zijn. De zonsondergang is wel mooi, maar iets minder dan we verwacht hadden. Wel is het erg mooi om het licht te zien over de rotsen. Terug in het kamp is het diner al bijna klaar. Er staan schalen vol met salade en er is vlees van de barbecue. Het smaakt allemaal goed. We zijn de volgende morgen alweer om 6.00 uur wakker en om 7.00 uur vertrekken we naar Petra. Achmed koopt kaartjes voor ons en je kunt lopend of te paard naar het begin van de Siq. Je komt dan uit bij The Treasury, adembenemend mooi. We lopen door, omhoog naar de koninklijke tombes, vanwaar we het theater mooi kunnen zien. We vervolgen onze weg naar een kerk langs een weg met pilaren en komen dan uit bij het restaurant. Na het eten klimmen we met een aantal mensen naar boven, naar de Monastery en dan ook nog maar door naar een uitkijkpunt. Terug bij het restaurant lopen we rustig naar de ingang van Petra, we kopen nog een flesje met zand en als we wachten tot de groep compleet is, nemen we nog een ijsje. Om 17.30 uur gaan we weer naar het hotel en om 19.00 uur verzamelen we bij de receptie om met taxi’s naar het centrum te gaan. Na het eten lopen we langs wat souvenirwinkeltjes en we kopen een boek waarin foto’s staan van de monumenten nu en met plastic pagina’s die je hier overheen kunt leggen waarop je de monumenten in oude glorie ziet. Het is een heel leuk boek, omdat je zo een veel beter beeld krijgt van hoe alles er vroeger uit heeft gezien. De volgende morgen moeten we er al vroeg uit want we gaan richting Madaba. We vertrekken om 8.15 uur en stoppen onderweg bij een souvenirshop die aangestuurd wordt door de regering. Dit betekent misschien betere kwaliteit, maar ook veel hogere prijzen. We komen rond 11.15 uur aan in Karak, hier bezoeken we een kasteel. Het is nog in zeer goede staat en er valt dus veel te zien. Na een rondleiding door het kasteel, waarbij de gids ons uitlegt waarvoor de diverse ruimtes werden gebruikt, rijden we door naar de Dode Zee. Rond 13.15 uur komen we aan in het Dead Sea Spa Hotel waar we eerst gaan lunchen. Hierna snel naar beneden, omkleden en naar de Dode Zee. Het is een hele vreemde gewaarwording. Het ene moment sta je en als je je naar achteren laat vallen, blijf je drijven! Zelfs je voeten komen boven het water uit. Sommige mensen smeren zich helemaal in met de modder, maar wij houden het al gauw voor gezien. Er zijn ook twee zwembaden waar we nog even zwemmen en even liggen. Helaas is het vandaag een beetje bewolkt. De zon begint pas weer te schijnen als we al weer weg moeten.

Rondtour door Amman
Rond 17.15 uur komen we aan in Madaba waar we een nacht verblijven in het Pilgrims House, naast de kerk met de beroemde mozaieken. Rond 19.00 uur gaan we op zoek naar een restaurant, maar er is bijna niks te vinden. Uiteindelijk komen we terecht bij Haret Jdoundna. Het restaurant ziet er schitterend uit en het eten is ook erg goed. De volgende ochtend bezoeken we eerst de mozaieken in de kerk van Madaba, vervolgens rijden we naar Mount Nebo en bekijken ook daar de kerk. We rijden door naar Amman, de hoofdstad van Jordanië, waar we eerst een rondtour maken door verschillende wijken van de stad. We rijden langs verschillende ambassades en dure huizen in een duurdere wijk en stoppen uiteindelijk bij de Koning Abdullah moskee om deze te bezoeken. Alle dames moeten een zwarte cape om voor ze de moskee in mogen. De moskee valt ons een beetje tegen met de Mohammed Ali moskee in Cairo nog in onze gedachten. Hierna bezoeken we in de citadel het Romeins theater en de twee kleine musea die hierbij in zitten. Onze buschauffeur haalt ons de volgende morgen al vroeg op en we komen op tijd aan op het vliegveld. Eenmaal door alle controles gaan we nog even shoppen, omdat we nog een schaaltje willen kopen. We vinden een mooi schaaltje en kopen ook nog wat lekkers. We komen op tijd aan in Amsterdam en hierna gaat alles heel snel. ‘s Avonds eten we weer gewoon boerenkool. We zijn terug in de Nederlandse kou!