vakantie informatie

Portugal in vogelvlucht

Na een paar weken voorpret over onze trip naar Portugal vliegen wij op 20 november vanaf Dusseldorf Airport naar Faro, de luchthaven van de Algarve. Na een vlucht van ongeveer drie uur komen we aan en staat er een huurauto voor ons klaar. De koffers worden ingeladen, de kaart bestudeerd; we kunnen vertrekken! Onze accommodatie staat in Praia da Oura, maar onderweg naar het appartement komen we langs verschillende plaatsen waar we meteen een bezoekje aan brengen, zoals Quarteira en Vilamoura. In Vilamoura bezoeken we de haven en snuffelen we in de diverse souvenirwinkeltjes. Ook komen we langs het stadion in Faro.

Het is helaas niet mogelijk om het van binnen te kijken dus lopen we er maar een rondje omheen. Na een paar uur onderweg te zijn geweest, komen we aan in Praia da Oura, een langgerekte badplaats met een centrum dat ‘The Strip’ genoemd wordt. Onze accommodatie Club Borda d’Agua ligt vlakbij de zee en is alleen door een lange trap gescheiden van het strand. Na het inchecken bij de receptie krijgen we de sleutel van ons 2-kamer appartement. Het is een erg ruim appartement met een schitterend uitzicht over de zee. Aangezien het november is, is het erg rustig in de winkels, bars en restaurants. Tevens zijn er diverse uitgaansmogelijkheden gesloten. Na een pizzeria te hebben gevonden, hebben we heerlijk gegeten en daarna vroeg naar bed aangezien het al met al een vermoeiende dag is geweest.

Cabo Sao Vincente
De wekker gaat om acht uur. We halen heerlijk broodjes en drinken bij de supermarkt en stappen daarna de auto in om de omgeving te bekijken. We gaan naar Cabo Sao Vincente, het meest zuidwestelijke puntje van het vasteland van Europa. Het is een ontzettend mooi uitkijkpunt vanaf de rotsen over de zee. Op de terugweg langs de kust komen we langs Lagos, daar stoppen we en lopen we wat rond. Het is een mooi plaatsje met een mooie boulevard. Verder vind je hier hele smalle straatjes waar je met de zijspiegels van de auto ingeklapt net doorheen kan rijden. Ook komen we langs Silves, een dorpje meer in het binnenland. Silves heeft een mooi Moors kasteel waar je een bezoekje aan kunt brengen. Daarna nemen we de afslag naar het bergdorp Monchique. Via een lange smalle weg met scherpe bochten gaan we omhoog. Hoe verder we naar boven komen, hoe mistiger en kouder het wordt, maar ook hier een prachtig uitzicht van de omgeving. Ook zijn we in Albufeira geweest, toch wel de meest bekende badplaats aan de Algarve. Albufeira heeft een gezellig plein met daar omheen verschillende restaurants en bars. Vanaf dat plein kun je verschillende straatjes in, met voornamelijk veel souvenirwinkeltjes. Diezelfde dag boeken we bij de reisleiding een excursie naar Lissabon. Er wordt ons gezegd dat we om zes uur de volgende dag klaar moeten staan om door de bus opgehaald te worden.

Lissabon
De volgende ochtend gaat de wekker om vijf uur. We staan stipt op tijd klaar voor de lange rit naar Lissabon. Na een bustocht van vier uur met een strenge gids die ons boos aankijkt als we door haar saaie verhaal heenpraten, komen we dan eindelijk aan in Lissabon. We rijden over de lange brug het centrum van Lissabon in. We gaan hier de hele dag doorbrengen. Een leuke bezienswaardigheid is de ‘Elevador de Santa Justa’, een lift midden in het centrum die je helemaal omhoog brengt waarna je een prachtig uitzicht over de stad hebt. Verder hebben we heerlijk gewinkeld en gegeten in een van de vele restaurants. Op de afgesproken plaats staan we rond vier uur weer klaar om de bus in te stappen, terug naar de zuidkust. Het is een vermoeiende dag geweest, maar zeer zeker de moeite waard. Helaas is het in deze ene dag niet mogelijk om alles te bekijken en ik zou daarom ook zeker nog eens een bezoekje aan Lissabon willen brengen.

De dag erna is alweer de laatste dag en we vertrekken al vroeg naar de luchthaven Faro. Aangezien het nog erg vroeg is en wij nog een beetje slaperig zijn, kunnen we de snelweg niet meer vinden. Na verschillende wegen geprobeerd te hebben en enkele Portugezen aangesproken te hebben die allemaal een andere kant opwijzen zonder een enkel woord Engels te spreken, hebben we na een tijdje toch de goede weg gevonden. We zien het bordje Airport al. Eerst de auto nog even aftanken, afleveren en rennen naar de vertrekhal. Daar zijn we nog net op tijd om in te checken. Na een tijdje kunnen we ook al instappen en staan we drie uur later weer op Dusseldorf Airport. Van tevoren niet wetend wat ons Portugal zou brengen hebben we er een ontzettend leuke vakantie aan overgehouden.

Datum artikel: 3-09-2008 Reisverhalen

Zie ook:

Een reactie toevoegen over Portugal in vogelvlucht