vakantie informatie

Op herhaling in Singapore

Wanneer je naar Maleisië op vakantie wilt, kan het goedkoper zijn om op Singapore te vliegen. Ik combineer mijn reis naar Maleisië met een bezoek aan Singapore. Een aantal jaar geleden ben ik er al eens geweest, maar wil het land verder ontdekken. Dus, zomer 2004, Singapore reloaded! Het leuke van Singapore vind ik de verscheidenheid van mensen die je op straat tegenkomt: Chinezen, Maleisiërs, Indiërs en een paar westerlingen. Wordt een neuspiercing in Nederland toch vaak enigszins als ordinair gezien, hier hoort het bij de Hindu-cultuur en dragen ook mensen met representatieve functies een knopje of ringetje door hun neus.

Wanneer we van het metrostation naar het hotel lopen, regent het pijpenstelen. Nooit gedacht dat we de eerste tropische bui zo snel op ons dak zouden krijgen. Mede vanwege de regen, maar ook omdat we toch wel een beetje moe zijn, gaan we eerst een tukkie doen voordat we de stad ingaan.

Little India en Kampong Glam
Na een paar uur zijn we weer helder in ons hoofd en buiten schijnt het zonnetje. Ons hotel ligt aan de rand van Little India en we zetten koers langs de Serangoon Road naar het centrum van deze wijk. Onderweg passeren we verschillende tempels en moskeeën, gezellige huisjes en een paar lage flatgebouwen. Hoewel alles ook hier netjes onderhouden is, zitten de gebouwen niet zo strak in de lak als de gebouwen in het Business District en Orchard Road. Hier wordt geleefd! Kleine knusse winkeltjes in Little India verkopen veel goud en andere juwelen, mooie sari’s en veel voedsel. Wij laten ons alleen tot dat laatste verleiden, het eten is erg lekker en niet duur. Langs de Waterloo Street, iets naar het zuiden, ligt de Kuan in Thong Hood Cho Tempel. De tempel is gewijd aan Guan Chin en trekt dagelijks massa’s Chinezen die hun eer komen betuigen en om raad komen vragen. Dit laatste doen ze door keihard te rammelen met een kokertje met daarin wierrookstokjes, omwikkeld met een nummer. Wanneer je hard genoeg gerammeld hebt, zal een van de boodschappen uit het kokertje floepen. Her en der liggen boekjes waarin je de diepere betekenis op kan zoeken. Natuurlijk wordt er ook ‘gewoon’ gebeden en geofferd. Ik word van verschillende kanten aangemoedigd mee te doen aan het ritueel, maar ik ben enigszins terughoudend. Eigenlijk ben ik bij een dergelijke ceremonie altijd een beetje bang dat ik iets verkeerd doe en daarbij een van de gelovigen -onbedoeld- beledig. Ik sla het verzoek derhalve vriendelijk af. Een klein stukje verderop ligt de Hinduistische Sri Krishna Tempel, veel Singaporezen bezoeken vervolgens ook deze tempel, wellicht luistert deze godheid beter onder bepaalde omstandigheden. Of is het een verdubbeling van je kansen?

Sentosa Island
Sentosa Island is een klein eiland voor de kust van Singapore. Het hele eiland is eigenlijk een groot pretpark, hoewel ‘gebruikelijke’ attracties als bijvoorbeeld een achtbaan ontbreken. Wat er wel is, is een vlindertuin, ‘underwater world’ (een groot aquarium), een uitkijktoren en verschillende musea. Natuurlijk mag een kunstmatig aangelegd zandstrand (met geimporteerd zand) en een stukje jungle ook niet ontbreken. Voor de mensen die bij Singapore al het idee hebben dat het leven daar enigszins nep en steriel is: ga ook eens naar Sentosa eiland. Alles is daar nòg gelikter en nòg gemaakter. Er zijn verschillende wegen die naar Sentosa eiland leiden: over de weg, over het water en door de lucht. Wij kiezen voor de laatste optie. Vanuit de kabelbaan, die vertrekt vanaf Mnt Faber, heb je een prachtig uitzicht over de stad en Sentosa zelf. {mosimage}Een nagebouwde Merlion (kopie van het beeldje in Marina Bay, maar dan tig keer groter) kijkt uit over de bossen van Sentosa. Wij besluiten een bezoekje te brengen aan de vlindertuin van Sentonsa. Na een tijdje tussen deze kruipende en vliegende beestjes te hebben doorgebracht is het tijd voor een wat liefelijkere attractie. Via mooi aangelegde paden en langs versgemaaide grasveldjes en mooie planten en bomen bereiken we de Merlion. Omdat we Singapore al vanuit de kabelbaan gezien hebben en er weinig voor voelen dit kitscherige beest in te gaan, lopen we er met een grote boog omheen. De Merlion Walk is wel erg leuk. Een mooi aangelegd parkje verbindt de Merlion met de zee. Geinspireerd op Dali kronkelen verschillende fonteinen door het landschap. Kleurrijke mozaieken maken het geheel af. Niet weten wat ons te wachten staat, besluiten mijn reisgenoot en ik een kijkje te nemen bij een ‘spectaculaire’ Sound and Light Show. We hadden er allebei niet zo’n hoge pet van op, maar goed, als je er dan toch bent ga je een kijkje nemen (zeker als het gratis is). De show valt geenszins tegen! Het verhaal is eenvoudig: de hoofdpersoon volgt Kiki, het hyperactieve aapje, naar zijn vriendjes in de fontein. De technieken zijn alles behalve simpel: een driedimensionale lasershow laat mensen vliegen en bewegingen maken waar geen acteur tegenop kan. De special effects zijn fenomenaal. Dit moet je dus gewoon gezien hebben!

Singapore Zoo
Onze laatste dag in Singapore starten we met een bezoek aan Singapore Zoological Gardens. Dit is een van de mooiste en modernste dierentuinen per wereld. Dieren zitten dan ook niet in kooien, maar zoveel mogelijk in hun natuurlijke habitat. Er zijn ongeveer 3600 dieren. Het park is ruim opgezet en je moet dan ook een aardig stuk lopen om alles te zien (of het treintje nemen). Nadat we ons een aantal uur vermaakt hebben in de dierentuin, vertrekken we per bus/MRT naar de omgeving van Boat Quay. Ooit was dit de plaats waar Chinezen handel bedreven, nu is het een hippe (maar dure) straat met allerlei terrasjes voor een hapje en een drankje. Kost hier een biertje 30 Singapore dollar, in een Food Court ben je voor zo’n 5 Singapore dollar klaar! We lopen verder naar Marina Bay, de haven van Singapore. Op de valreep, zo vlak voor vertrek, willen we de Merlion aanschouwen. De Merlion is half vis en half leeuw en het symbool van Singapore. Het beeldje is vrij klein, een meter of drie, maar met de havens en de skyline van Singapore op de achtergrond is het een mooi gezicht. In het water wat uit de mond van de Merlion spuit, schittert een kleine regenboog.

Central Business District
Via het Raffles hotel lopen we naar Citycenter, hier is ook de grootste fontein ter wereld. Bij de Fountain of Wealth aangekomen blijkt dat het ding uitstaat. Helaas. Er is echter wel een sessie gaande: gedoseerd mogen mensen drie rondjes om de fontein lopen. Wanneer je dit doet, met je rechterhand het water aanrakend, komt de wens die je in stilte doet uit. Heel grappig, dat in een land als Singapore een dergelijk (bij)geloof zoveel aftrek vindt. We gaan even lekker winkelen in het Suntec City (Shopping Mall) en maken onze laatste Singapore dollars op. Wanneer we buiten komen, blijkt ineens dat de fontein nu wel aanstaat. Het ding is kolossaal, de verlichting is adembenemend. Er blijkt ook bij deze fontein een Sound and Light Show te zijn, maar helaas, na Sentosa valt elke show tegen. Niet getreurd, de sfeer is echter goed, de housemuziek goed fout en dit is een leuke manier om onze laatste paar uur in Singapore door te brengen.