vakantie informatie

Op de motor Engeland en Schotland door

We zijn een beetje te vroeg vertrokken met de motor en dus staan we rond 14.45 uur gezellig te wachten tot we op de boot naar Engeland mogen. We doden de tijd door te kletsen met andere motorrijders en met een aardig stel dat op een tandem, met de hond in het kinderkarretje, door Engeland gaat fietsen. De boot is op tijd in Engeland, maar alweer worden alle paspoorten gescand en gecontroleerd, dus het duurt ruim een uur voor we van het terrein af zijn. Helaas zijn we zo laat dat we het laatste deel van de reis in het donker moeten afleggen, niet mijn favoriete sport. Dankzij de nachtbril en door langzaam te rijden komen we toch rond 23.15 uur bij mijn zwager aan. De ‘straat’ blijkt een grindbak met kuilen van een kilometer lang. Overigens moet grind heel goedkoop zijn in Engeland, want je ziet er veel, heel veel van.

Na een uitgebreid ontbijt vertrekken we rond 11.00 uur naar York. Het B&B is leuk met een hemelbed in de kamer en een klein zitje. Het ontbijt wordt ‘s morgens voor de deur gezet. Koffie en thee kunnen we zelf maken. De eerste avond gaan we de stad in voor een biertje (cidertje voor mij). Rond 18.00 uur zitten we in ‘The Little John’ waar een allervriendelijkste bewoner ons vertelt wat het beste Indiase restaurant is. Het restaurant ligt vlak om de hoek en de goede man heeft niet overdreven, want we eten er later heel goed en niet duur. De volgende dag trekken we uit om York te bekijken. Eerst maar eens het Castle Museum. Daar zijn we wel even zoet, want het is heel groot. Er is vreselijk veel te zien en we hebben het erg naar ons zin. Na een kop koffie en een scone gaan we verder. Het is niet warm, maar we lachen ons warm bij de straatartiest die net aan zijn voorstelling begint als wij op een pleintje aankomen. De man is vreselijk leuk!

Windermere
We hebben heerlijk geslapen, maar bij het wakker worden kijken we naar buiten en zien we alleen stromende regen. Het ontbijt stemt ons niet vrolijker, want alles blijkt half rauw en de koffie is niet te drinken. Dat zijn we niet gewend en dus gaan we even klagen. We hebben vandaag een wandeling naar Windermere en een bezoek aan de sauna op het programma staan. Dat gaat, vanwege de regen, niet helemaal zoals gepland. Het is vier kilometer lopen naar Windermere en halverwege zijn we al doorweekt. We lopen terug en bezoeken eerst het botenmuseum. Aardig, maar erg klein. Aan het eind van de ochtend halen we in de supermarkt vlees en groente en we lunchen overheerlijk op onze kamer. Hierna liggen we de rest van de middag riant in de sauna en het zwembad. Gelukkig is het weer de volgende dag iets beter. We rijden vandaag 230 kilometer naar Creetown aan de Schotse kust. We zijn halverwege de middag in Cherrytrees, waar we worden ontvangen of we oude vrienden zijn. Onze kamer is heel groot en de bijbehorende badkamer ook. Ze hebben hier maar twee kamers en we zijn de komende dagen de enige gasten. De motoren mogen in de garage. Voor de garage ligt een meter tegels en om daar te komen moeten we een heel steile helling met grind en kuilen af. Mijn man doet z’n best en weet beide motoren veilig weg te zetten. Brian en Sheila blijken de komende dagen de perfecte gastheer en -vrouw.

Portpatrick
We hebben wederom prima geslapen en hebben zin in de nieuwe dag. De zon werkt niet zo mee. Na een rustig ontbijt besluiten we op een motor naar Portpatrick te rijden. Een goede keuze want het is een mooie route. Portpatrick is een lief dorpje waar nog niet teveel toeristen zijn. We maken foto’s en drinken heerlijke koffie. ‘s Avonds eten we in het hotel. De volgende dag rijden we naar Galashiels en het weer werkt mee. Het wordt steeds zonniger onderweg en de route is weer prachtig. We drinken koffie bij St. Mary’s Loch. Midden in de middag arriveren we bij Monorene Guesthouse in Galashiels. We parkeren in de grintbak die hier parkeerplaats heet. Galashiels is niet bepaald sfeervol, maar we worden heel aardig ontvangen. De volgende dag staan we vroeg op om de bus van 9.00 uur naar Edinburgh te halen. Het is vijf kwartier rijden en best leuk om die kleine weggetjes eens vanuit een bus te zien. Edinburgh zelf valt tegen. Het is heel groot, druk en veel te toeristisch. We lopen over de Royal Mile die vol staat met auto’s en souvenirwinkeltjes. We komen bij het kasteel waar al een rij van een uur staat om er in te mogen, dus we besluiten het niet te doen. We bezoeken de Camera Obscura en kopen wat sigaren en een borrelglas. Mijn man heeft verkeerd gezeten en verrekt van de pijn in zijn rug. We besluiten vroeg terug te gaan en dus zijn we om 15.30 uur alweer in Galashiels. Na een goede nachtrust stappen we weer op de motor. We rijden vandaag precies in een strook zonlicht naar Glasgow. Links en rechts naast ons zien we het slechte weer hangen. De weg naar Glasgow is het eerste deel nog erg mooi, maar als we dichterbij komen begint het toch erg lelijk en vooral erg druk te worden. Glasgow wordt doorsneden door snelwegen. Van de vorige keer wist ik nog dat de goede afslag aan de rechterkant van de weg zit en niet, zoals je zou verwachten, links. Gelukkig weet de GPS dat ook en zonder enig probleem arriveren we bij het Argyll Hotel op Sauchiehall Street. Helaas zijn onze kamers nog niet klaar, dus drinken we in de kroeg op de hoek eerst maar eens een witbiertje. Echte Hoegaarden! Omdat we ook nog wat willen eten, gaan we naar eetcafe de Goat. Leuk en trendy en met goede salades.

Science Fiction Worldcon
Bij het SECC is het de voor mij bekende chaos van een beginnende Worldcon. Ik ga regelmatig naar een Science Fiction Worldcon, die ieder jaar ergens anders gehouden wordt. Als wij arriveren om 15.45 uur is net de opening geweest, maar ik geloof niet dat we veel gemist hebben. We lopen naar de zaal waar we ons kunnen registreren en dat is in elk geval vlot gebeurd. We ontmoeten Steve en Sue en hun kleindochter Melissa. ‘s Avonds gaan we met z’n vijven eten bij de Marokkaan. Heel gezellig. De volgende dag is lang. We staan op tijd op en om 9.30 uur zijn we in het SECC. Ik word aan het werk gezet bij de walk-in desk en mijn man gaat de boel verkennen. ‘s Middags gaan we samen de boel verder verkennen. Mijn man woont een interessante lezing bij en bekijkt schilderijen. Rond 17.30 uur zijn we doodmoe en gaan we een hapje eten in een Thais restaurant. Vandaag wederom een lange dag. ‘s Morgens eerst werken en daarna naar het Transportmuseum. Erg leuk! De komende dagen breng ik door met werken, koffie drinken en praten met oude vrienden. Op de laatste dag nemen we een afscheidsdrankje met Steve, Sue en Melissa. ‘s avonds eten we in ons hotel waar we de traditionele ‘Sunday Roast’ hebben gereserveerd.

Travellers’ Inn
In het hotel in Glasgow lag een boekje met andere hotels en B&B’s. Een van de receptionisten heeft voor ons een B&B in Slayley, dichtbij Hexham en Newcastle, gereserveerd. Vandaag vertrekken we daar naartoe. We rijden het eerste deel over de snelweg, want anders gaat het te lang duren. Vlakbij Carlisle gaan we de binnenwegen op. De weggetjes worden steeds kleiner en er zijn veel omleidingen, maar wij hebben geen haast. Gelukkig blijkt het eten in ons B&B Travellers’ Inn heel goed, want dit ‘dorp’ bestaat uit een straat en wij zitten ook nog buiten de bebouwde kom. Onze kamer (er is er maar een) is ruim en netjes, maar helaas wel lawaaiig, want we zitten boven de keuken. Gelukkig doen ze ‘s avonds de afzuiging uit. Het is prachtig weer, dus we beginnen met een drankje in de tuin. Na een heerlijke dag rijden en een kasteelbezoek, vertrekken we de volgende morgen, na een heel goed ontbijt, naar Newcastle. Ook al zo druk en vol snelwegen. Een oude man bij de terminal vertelt ons dat we vanaf 12.00 uur in kunnen checken. We willen eigenlijk het Aquarium nog gaan bekijken, maar het is al 10.30 uur, dus gaan we maar even koffie drinken in de nabijgelegen outlet. Als we rond 12.00 uur terug komen blijkt dat wij pas om 15.00 uur kunnen inchecken. We zijn te moe om naar de stad te gaan, dus wachten we en wachten we. Vervelend hoor. Om 17.15 uur zijn we eindelijk aan boord. Op naar Nederland!