vakantie informatie

Ontspannen op Curaçao

Na een verbouwing zijn we echt toe aan vakantie. Op internet zien we een leuke aanbieding naar het Papagayo Beach Resort op Curacao. Het eiland, dat deel uitmaakt van de Nederlandse Antillen, ligt in het zuidwesten van het Caribische gebied en de vliegtijd bedraagt ruim 9,5 uur. Op de luchthaven staat een bus klaar die ons naar Jan Thiel brengt. Het eiland oogt zo op het eerste gezicht nogal rommelig en chaotisch en het is een rare gewaarwording dat alles in het Nederlands staat aangeduid. Zo rond een uur of zes zijn mensen aan het joggen, aan het winkelen of met een hoop stemgeluid in het Papiamento met elkaar een praatje aan het maken. Eenmaal in de buurt van de Jan Thielbaai wordt het allemaal wat luxer en zien we de vijfsterren resorts aan de horizon verschijnen.

De eerste stop voor onze bus is Livingstone Jan Thiel Resort. Papagayo Beach resort, ons stekje, grenst hier direct aan. In een elektrisch golfkarretje worden we naar ons villaatje nummer 166 gebracht, en wat voor een! Van binnen kijk je naar het houten dak, er zijn twee badkamers, twee slaapkamers (beide met airco) en er is een mooi keukentje. Alles is koloniaal ingericht door Jan des Bouvrie. Maar het mooiste van dit alles zijn toch wel de houten jaloeziedeuren, die je in z’n geheel open kunt vouwen, wat een heerlijk vrij en ruim gevoel geeft.

Strand
De volgende dag smeren we ons met een flink hoge factor zonnebrand in en dan is het tijd voor het zwembad. Eerst met ons kleintje van bijna een jaar naar het kinderbadje, waar hagedissen met elkaar aan het vechten zijn. Moe en voldoen slaapt Anwar daarna een poosje in z’n buggy, terwijl wij echt vakantie houden: zonnen, slapen en wat zwemmen onder een strakblauwe lucht. Het strand van Jan Thiel ligt direct tegenover ons resort en valt ons nogal tegen. Het ´hoofdstrand´ is een soort van kade en dus is er geen natuurlijke overgang van het strand naar het water. Vanaf de kade kun je het (overigens wel heldere) water inspringen of een alternatief is om aan de rand van de kade via zwembadhekjes het water in te gaan. Voor de kust ligt ook nog een vlot waar je naartoe kunt zwemmen en je als je geluk hebt nog een plaatsje op kunt vinden om even te relaxen.

Willemstad
Uiteraard maken we ook een uitstapje naar Willemstad. Met de ABC-pendelbus Punda – Jan Thiel is dat goed te doen. Het busstation in Willemstad ligt erg centraal; om de hoek ligt de drijvende markt, de pontjesbrug en de befaamde handelskade. De drijvende markt is een bekende attractie van Curacao. Omdat Curacao maar 60 kilometer ten noorden van Venezuela ligt, varen Venezolaanse groente- en fruithandelaren hun waren in kleine bootjes naar Willemstad. De pontjesbrug is de meest populaire brug van Curacao. De brug loopt evenals de Julianabrug over de Sint Annabaai van Punda naar Otrabanda. Het bijzondere aan deze brug is dat hij geheel op drijvende pontjes gebouwd is en door een soort van sleepboot naar de andere kant wordt getrokken. Het kost wat tijd, maar de uitvinding is toch wel heel geniaal te noemen. Verder bekijken we ieder straatje en steegje van historisch Willemstad met onder andere Fort Amsterdam en de Nederlandse geveltjes in de Heerenstraat. Een gratis veerpont brengt ons naar Otrabanda, vanwaar we een prachtig zicht hebben op de handelskade. Via de Wilhelminabrug lopen we tot slot nog even het Waaigat rond.
De volgende dag is het tijd om iets actiefs gaan doen. Er blijkt een wandelpad te zijn tussen Jan Thiel en het Seaquarium, dus dat willen we wel eens zien. Het pad voert door landschap dat Curacao zo typeert: grote cactussen (waar ze cactussoep van maken), struiken waaraan je je ontzettend open kunt halen, fraaie vegetatie wat hoort bij rotsformaties en her en der vulkanisch gesteente. In de verte zien we al snel het Seaquarium liggen, maar de weg er naartoe is verspert met als gevolg dat we een flinke omweg moeten nemen via de Koraalspechtgevangenis.

Het eiland rond
Een dagje een auto huren hoort er natuurlijk ook bij. Het eiland is niet zo groot (61 kilometer lang en de breedte varieert van 5 tot 14 kilometer), maar er valt genoeg te zien. We volgen eerst de borden ´Westpunt´ tot aan de Christoffelberg, die met 372 meter boven het zeepeil het hoogste punt van het eiland is. Rondom deze berg ligt een gigantisch park, waar je met de auto diverse routes kunt volgen. Het park bestaat uit prachtige vegetatie met enorme cactussen. Er schieten enorme leguanen voor ons weg, verder zien we hagedissen en vele soorten vogels. Het park is nogal heuvelachtig, dus af en toe is het behoorlijk klimmen en dalen. Ook genieten we van prachtige uitzichtpunten in dit heuvelachtige noorden. De ´Plantation north coast route´ voert langs de ruige noordoostkust, waar golven tegen de rotsen en grotten slaan. Echt prachtig om te zien zijn de ´Boca grande´, de ´Boca Tabla´, de ´Boka Kalki´ en de ´Boka Wandomi´ met Curacao, natuurlijke brug. We kunnen er geen genoeg van krijgen. Ook de indiaanse grotten met indiaanse rotstekeningen zijn de moeite waard. Eenmaal het park weer uit vervolgen we de weg langs de noordkust en nemen ook even een kijkje bij landhuis Knip en het strandje van Knip. Ondanks dat het Grote Knip heet, is het niet zo groot, maar wel wonderschoon. Zo’n strandje had ik wel als Jan Thiel Beach willen hebben! Wit zand, helder water, parasols van palmbladeren, palmen en je kan naast/onder rotsen zwemmen.

Laatste dagje
Op onze laatste dag vertrekken we richting het strand. Een tweede indruk doet soms wonderen en deze keer is dat zeker zo. Naast ´het strand op de kade´ blijkt er ook, speciaal voor stellen met kinderen, toch nog zo´n 50 meter natuurlijk strand te zijn. Oke, veel is het niet, maar voor een middag is het misschien best leuk. Echt rustig is het niet op het strand, dat komt ook omdat het weekend is en dus ook de plaatselijke bevolking van het strand wil genieten. Wij laten de strandbedjes voor wat het is en spreiden onze strandlakens uit vlak langs de branding. Op het strand is ook een leuk zwembad met veel buizen en vooral veel watergespetter. Een enorme bak met ruim een kuub water plonst eens in de zoveel tijd leeg en zorgt voor een ware stortvloed over zelfs een deel van het strand. Anwar heeft wat nieuws ontdekt; kruipen door de branding op zoek naar stenen. Hij is nog niet opgewassen tegen de kleine golven en kukelt zo om. Na een uurtje valt hij in de buggy in coma en kunnen papa en mama nog even lekker bijbruinen.