vakantie informatie

Nieuw-Zeeland: Kia Ora

Na een geslaagde vlucht kom ik aan in Auckland, Nieuw-Zeeland, aan de andere kant van de wereld. Ik heb al veel leuke verhalen gehoord over dit veelzijdige land en kan niet wachten om alles zelf te gaan ontdekken. Mijn ‘to do’ lijstje wordt dan ook langer en langer. Om zoveel mogelijk te zien in vier weken tijd heb ik een plekje gereserveerd in een hop on/hop off bus. De busreis duurt minimaal zeventien dagen, maar je kunt in- en uitstappen wanneer je wilt. Een erg handige manier van reizen dus.

Duinsurfen
Vanuit Auckland ga ik eerst naar het uiterste noorden van het Noordereiland. Hier heb je de Bay of Islands. Tijdens een boottocht doen we de mooiste eilandjes aan en het is echt genieten geblazen. Met de bus rijden we later over Ninety-Mile-Beach waar een groepje wilde paarden ons raar aan staat te kijken.
Even verderop zijn hele hoge zandduinen. Ik ga duinsurfen en dat blijkt nog leuk te zijn ook. Nadat ik mezelf heb uitgeklopt, het zand zit namelijk overal, stap ik de bus weer in op weg naar Cape Reinga. Het uitzicht is hier geweldig; je ziet duidelijk links van je de golven van de Tasman Zee samenkomen in de golven van de Pacific Ocean aan de rechterkant.

Schaapjes tellen
Nieuw-Zeeland is het land van de Maori, de oorspronkelijke bewoners, maar ook het land van de schapen. Het land telt meer schapen dan inwoners, en dat is ook duidelijk te zien op de weg terug naar Auckland. Maori heb ik nog niet gezien, maar je merkt bijvoorbeeld aan plaatsnamen als Whangarei en Whakarewarewa dat de Maori nog steeds grote invloed hebben in Nieuw-Zeeland.
Van Auckland rijden we richting Hahei. Cathedral Cove staat op het programma en na een wandeling van drie kwartier komen we aan bij een schitterend afgelegen strand met een soort grot waar je doorheen kunt lopen. Echt de moeite waard. Een ander kunststukje van vandaag is Hotwater Beach. Op het strand kun je een gat graven en dan komt er heet water omhoog borrelen. Misschien een leuke tip voor onze oosterburen…

Hangi
De volgende dag gaan we naar Raglan, het Surfers Paradise van Nieuw-Zeeland. Een unieke kans om te leren surfen. Zelf heb ik niet gesurft, maar de volgende dag ben ik wel gaan blackwater raften in de Waitomo Caves. Een erg leuke ervaring, maar je moet echt geen claustrofobie hebben.
Onze volgende stop is Rotorua, de stad van de Maori. Wat het eerste opvalt in deze stad is de geur; de geur van rotte eieren door de vele natuurlijke thermen en geisers. In de avond gaan we een traditionele Hangi-maaltijd eten bij de Maori. Eerst moeten we van een soort plant een mandje vlechten, waar we dan later ons eten in krijgen. Tijdens het vlechten en eten leren we veel over de Maori cultuur en als toetje mogen we de Haka dansen (traditionele dans voorafgaand aan een gevecht).

Actief
Iets dat helemaal bovenaan mijn lijstje staat is parachute springen, en dat ga ik vandaag doen. Met het vliegtuigje vliegen we naar een hoogte van 12.000 voet en dan springen… Na de vrije val van 45 seconden kun je genieten van het prachtige uitzicht boven het Lake Taupo.
Nieuw-Zeeland is ook bekend van de Lord of the Rings films. We rijden vandaag richting Tongariro National Park en hier is het land van Sauron, Mordor, en de Mount Doom gefilmd. Waar we voor komen is de Tongariro Crossing, een wandeling van 17 kilometer naar een vulkaan. Op de top is een prachtig azuurblauw kratermeer. Dit is een van de mooiste dagwandelingen ter wereld.
Na deze uitputtende dag is het tijd om de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, Wellington, een bezoek te brengen. We leren meer en meer over de Maori in het Te Papa Museum en gaan met de cable cars naar de Botanische tuin met prachtig uitzicht over de stad.

Abel Tasman
Het Noordereiland hebben we nu gezien en dat was geweldig. Volgens velen moet het Zuidereiland nog mooier zijn, dus dat gaan we uitzoeken. Vanuit Wellington nemen we de ferry naar Picton. Na wat vertraging komen we aan in Picton en rijden we door naar het Abel Tasman National Park, vernoemd naar de Nederlandse ontdekkingsreiziger.
De volgende dag hebben we tot 14.00 uur de tijd om het park te verkennen. We besluiten om mee te gaan met een zeilboot. Zo krijgen we in een korte tijd een goede impressie van het mooie natuurschoon. We worden namelijk gedropt bij een verlaten strandje, Appletree Beach, en moeten daarna twee uur teruglopen naar de bus.

Geluk
Op weg naar Barrytown maken we een stop bij de Pancake Rocks; een geweldige rotsformatie waarbij het lijkt alsof er allemaal pannenkoeken op elkaar gestapeld zijn. Bij het strand hebben we later gezocht naar de Greenstone. Als je deze steen vind, dan brengt dat volgens de Maori geluk. Het geluk stond helaas niet aan mijn zijde. De volgende dag gaan we naar een Greenstonefabriek, waar je van je gevonden steen een sieraad kunt laten maken. Ik heb er gewoon maar een gekocht. Geluk kan ik wel gebruiken want ik ga morgen de Franz Josefgletsjer beklimmen.

Jump
Helemaal dik ingepakt ga ik naar het boekingskantoor voor mijn half-day-hike. De wandeling duurt 4,5 uur, waarvan je in totaal twee uur op de gletsjer bent. Als je dit te kort vind, kun je ook meedoen aan de full-day-hike. Het naar boven klimmen valt best mee, maar weer terug naar beneden lopen op dat glibberige ijs, is nou niet echt mijn hobby. Ik ben blij dat ik weer beneden ben, maar het was een onvergetelijke ervaring.
Vandaag komen we aan in de “adventure capital of the world” Queenstown. Eerst nemen we een kijkje bij de hoogste bungeejumpbrug ter wereld. Bungeejumpen is niet voor mij weggelegd, ik besluit om te gaan paragliden. Lekker van de berg afrennen en dan… genieten van het uitzicht. We rijden richting Milford Sound, het natuurgebied met de 1000 watervallen en fjorden. We stappen op de boot en maken een prachtige cruise langs de vele watervallen. Het is verstandig om tijdens deze trip een regenpak mee te nemen…

Stewart Island
Vaak wordt er alleen over het Noorder- en Zuidereiland gesproken, maar Nieuw-Zeeland bestaat nog uit een derde eiland, Stewart Island. En hier gaan we met een vliegtuigje naartoe. Vanuit Stewart Island pakken we de watertaxi naar Ulva Island en op dit onbewoonde eiland wandelen we door het regenwoud en komen we mooie verlaten stranden tegen. De volgende dag maken we nog een rondtour op het eiland en genieten we van de mooie natuur.

Raften
Weer terug op het vasteland gaan we naar het Schotse plaatsje Dunedin. Hier liggen de zeeleeuwen op het strand te zonnen en in de avond komen de pinguins aan wal. De rondtour zit er bijna op en onze laatste stop is Christchurch. Hier gaan we wildwaterraften, het laatste puntje op mijn verlanglijst. Als een Michelin-poppetje zit ik in de boot te hopen dat ik er niet uit val. Na flink oefenen in rustig water gaan we de uitdaging aan, en met succes. Zonder kleerscheuren komen we aan bij het einde van de rivier.

Mijn vier weken zitten er helaas op en ik heb me geen minuut verveeld in Nieuw-Zeeland. Besneeuwde bergtoppen, mooie blauwe meren en niet te vergeten al die mooie watervallen die Nieuw-Zeeland rijk is. Het is een land dat voor iedereen wat te bieden heeft.