vakantie informatie

Kerstshoppen in Boedapest

Wat doe je als je via je werk de kans krijgt om een dagje te gaan kerstshoppen in Boedapest? Dan sta je om 3.25 uur in de ochtend naast je bed om naar Schiphol te rijden en op het vliegtuig te stappen. Samen met drie andere collega’s hoef ik voor een keer op vrijdag niet te werken, maar vlieg ik ‘even’ op en neer naar Hongarije. Alsof het niks is. ‘s Ochtends in de auto droom ik alvast over wat ik straks in Boedapest kan verwachten. Ik denk en denk en denk, maar ik kan me er nog geen voorstelling van maken. Ouders van vrienden ondersteunen een gezin in Hongarije en met die gedachte wekt dit land de indruk een Oostblokland te zijn.
Nu kan ik heel Hongarije niet vergelijken met een wereldstad als Boedapest, dus die vlieger gaat niet op. Ik besluit gewoon onbevangen de stad tegemoet te treden en mijn ogen goed de kost te geven. We vliegen rond 8.00 uur vanaf Schiphol naar Boedapest en binnen twee uur zet ik voet op Hongaarse bodem. We stappen met de rest van het reisgezelschap de bus in voor een rondrit door de stad. De gids aan boord geeft ons kort een uitleg over de stad, over de stadsdelen Buda en Pest die door de Donau gescheiden worden, de Kettingbrug, de Citadel op de Gellert-berg dat een van de belangrijkste uitkijkplaatsen van de stad is, het Heldenplein, gelegen aan de ingang van het stadspark en het Vissersbastion, gebouwd aan het begin van de 20e eeuw vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de Donau en de binnenstad van Pest. Ik zie onderweg een heleboel mooi gebouwen en raak steeds meer onder de indruk van deze stad. Ik besluit al snel om binnenkort terug te keren naar Boedapest om dan al dit moois van dichtbij te bekijken. Gedurende de rondrit begin ik bovendien steeds beter te begrijpen waarom deze stad een belangrijke plaats inneemt op de lijst van de mooiste steden ter wereld.

Kerstmarkt
Uiteindelijk worden we afgezet bij de Elizabethbrug en kan het shoppen beginnen. Op Vörösmarty ter is er een kerstmarkt en die willen we als eerste gaan bezoeken. Ons richtingsgevoel is nog niet helemaal je van het en dus lopen we behoorlijk de verkeerde kant op. We komen uit bij de Centrale Markthal, een groot gerestaureerd gebouw, waarvan wij denken dat het een overdekte kerstmarkt is. Niet dus. Als we naar binnen lopen wordt al snel duidelijk dat we hier geen kerstversieringen, gluhwein of andere winterse artikelen zullen vinden. Toch is het leuk om gezien te hebben. Overal liggen groenten, vlees en andere etenswaren uitgestald en je krijgt spontaan trek! Eenmaal buiten pakken we de kaart erbij en proberen we de weg naar de kerstmarkt te vinden. Uiteindelijk komen we uit in de winkelstraat Váci Utca en duiken we de ene naar de andere winkel binnen. Hoewel de winkels in deze winkelstraat ook in Nederland te vinden zijn, wordt er heftig geshopt door mijn collega’s. Het is al bijna donker als we richting de kerstmarkt vertrekken. Onze laatste uurtjes in Boedapest besluiten we hier door te brengen. De kraampjes zijn sfeervol verlicht, in tegenstelling tot de kerstboom, deze lichtjes worden pas veel later ontstoken. We gaan driftig op zoek naar kerstballen voor de kerstboom, maar zien geen enkel kraampje met kerstballen. Zouden de Hongaren hun kerstbomen niet versieren met kerstballen? Of zijn we gewoon op de verkeerde plek aan het zoeken? Wel zien we kraampjes waar cadeauartikelen worden verkocht, evenals houten artikelen en ander handwerk. Voordat we het weten zijn we de kerstmarkt rondgelopen. Enigszins teleurgesteld besluiten we naar een cafe te gaan om daar op te warmen bij een warm drankje. Nu het donker wordt daalt de temperatuur langzaam en begint het steeds kouder te worden. Ik ben allang blij dat ik vanmorgen mijn winterjas van de kapstok heb gepakt!

Bussiness Class

Na een lekkere warme kop koffie en een groot stuk chocoladetaart wordt het tijd om terug te gaan naar bus die ons naar het vliegveld van Boedapest brengt. Op de terugweg hebben we het geluk dat twee van ons, waaronder ik, Bussiness Class mogen vliegen en profiteren daar dan ook goed van. We zetten onze voetsteunen op een optimale stand en schuiven de leuning naar achteren. Zalig! Helaas duurt de vlucht maar een uur en veertig minuten en krijgen we ook nog een maaltijd, dus erg lang slapen kunnen we niet, maar we zijn in ieder geval goed tot rust gekomen.
Rond 23.00 uur landen we op Schiphol. De dag is omgevlogen en hoewel ik slechts een klein deel van de stad heb gezien, keer ik graag nog een keer terug om Boedapest verder te verkennen.