vakantie informatie

Italië: Kamperen in Toscane

Om precies 5.00 uur rijden we met ons gezin de straat uit, op weg naar Toscane. Tegen 12.00 uur zijn we bij Basel en al snel naderen we de Gotthard tunnel. En daar gaat het mis!! Twintig kilometer voor de Gotthard tunnel begint de file, waar we tweeëneenhalf uur in blijven staan. Balen is dat. Gelukkig rijdt het na de tunnel weer en loopt ook de temperatuur gestaag op. Eindelijk gaat het richting de 20 °C. Wat een schitterend land is Zwitserland toch. De bergen liggen besneeuwd in de zon te pronken. Ik geniet dan ook enorm van het uitzicht.

Uiteindelijk zijn we blij om om 21.30 uur op de camping aan te komen. We zijn trouwens niet de enigen die op dit tijdstip aankomen. We staan met zes Nederlandse gezinnen tegelijk bij de receptie, allemaal hadden ze last van de file. Om 23.00 uur liggen we in bed en slapen alle vier als een blok.

Warme chocolademelk in Siena
Het is buiten bewolkt, maar de zon vecht om zijn plekje. Af en toe zijn er grote blauwe gaten te zien, maar verderop zie je dan weer donkere dreigende wolken. Het uitzicht vanaf ons terrasje is subliem; een echt Toscaans landschap. Na het ontbijt lopen Cor en ik wat over de camping. Even kijken waar het zwembad is. Tegen 10.30 uur besluiten we toch maar iets te gaan doen. We zien dat het geen zon- en zwemdag gaat worden. We besluiten om via het Chiantigebied naar Siena te rijden. Na de nodige picknickspullen ingepakt te hebben, vertrekken we richting Greve in Chianti. Daar blijkt een ‘biologische markt’ te zijn, dus maken we hier onze eerste stop. Op de markt is vooral veel lokale wijn, olie, zeep en honing te vinden. Verder is het plein waar de markt gehouden wordt echt schitterend. Er is een soort galerij rond het plein, met bovenop allerlei terrassen. De volgende stop is Castellina in Chianti. Weer een romantisch Italiaans dorp met schitterende straatjes, mooie pleinen, oude kerken en een oud Florentijns fort. Ook in dit dorpje is het weer erg druk. Er zijn vooral veel Italiaanse toeristen op pad, omdat zij een lang weekend hebben. Na de lunch rijden we verder richting Siena. Hier is het megadruk. We rijden wat rondjes, maar vinden geen parkeerplaats. Tegen de tijd dat we er echt een hard hoofd in hebben, vinden we eindelijk een plekje. Helaas begint het ook nog eens te regenen. We bekijken wat winkels, lopen wat rond op het Piazzo del Campo en maken foto’s van het Palazzo Pubblico en de Fonte Gaia. Om wat op te warmen duiken we een cafe in, waar de kinderen een kop warme chocola drinken. Dit is iets anders dan de chocolademelk bij ons. Hier lijkt het wel een kop gesmolten chocola: dik, donker en veel minder vloeibaar dan we gewend zijn. Fabienne en Yannick, onze kinderen, vinden het heerlijk. We dwalen nog wat door de straten van Siena, maar de regen maakt het er niet leuker op. We besluiten dus om maar naar de camping terug te gaan.

De scheve toren
De volgende dag gaan we naar Pisa. Om 12.30 uur staan we op een parkeerplaats vlak bij Pisa Noord, waar de toren en Dom zich bevinden. We stappen in de bus die ons in zeven minuten gratis naar het Campo dei Miracoli rijdt. Eenmaal uit de bus zien we hoe druk het is. Rond het plein is een markt met vooral veel nepartikelen van Louis Vuitton, Dolce & Gabbana en Burberry. We gaan het plein op en maken veel foto’s van het Baptisterium, de Dom en de toren. De zon breekt eindelijk door, dus kunnen we ook nog heerlijk zonnen. Daarna lopen we nog een stukje door de straten van Pisa, om vervolgens terug naar de camping te gaan. De kinderen vertrekken gelijk naar het zwembad. Wij gaan aan de borrel. Lekker buiten op ons terrasje lezen met een glaasje wijn.

Lyrisch van de supermarkt
Op naar de supermarkt. Ik word altijd lyrisch in buitenlandse supermarkten. De Franse en Spaanse ben ik zo langzamerhand gewend, de Griekse heb ik vorig jaar ontdekt en ook hebben we twee jaar geleden kennis gemaakt met de Amerikaanse. Nu ben ik dus erg blij om mijn slag te kunnen slaan in een Italiaanse supermarkt. Wat een schitterende delicatessenafdeling hebben ze hier. Beleg voor Bruschetta, zoals Salsa di Noci (een soort notensaus), olijven in alle soorten en maten… De afdeling olijfolie, was tien keer zo groot als die van de Nederlandse Albert Heijn. Voor de lunch kiezen we een heerlijk rond brood met zongedroogde, maar verse tomaten. Een streling voor de tong. Op de camping lunchen we, om vervolgens lekker te genieten van de zon. De kids verdwijnen naar het zwembad.
De dag erna zitten we alweer om 10.00 uur in de auto. We willen een toeristische Chiantiroute rijden naar San Gimignano. De uitzichten langs de weg zijn magnifiek: Toscane op haar mooist. We komen het stadje binnen via de Via San Giovanni; een leuke toeristische straat vol met delicatessenwinkeltjes en restaurantjes. Het is er behoorlijk druk. Via een poort komen we op de Piazza della Cisterna, waar we eerst maar eens een grote Italiaans ijscoupe kopen.

Dom doen bij de Dom
Op het programma staat natuurlijk ook een dagje Florence. Gelukkig is Florence dichtbij. Vlakbij het centrum slaan we rechtsaf richting Piaza Beccaria. Hier rijden we zo een parking in. In tegenstelling tot wat ik van tevoren dacht, kost de parking maar € 1,50 per uur. Dat valt dus reuze mee. We lopen door de autovrije Borgo La Croce en Via Pietrapiana richting de Dom. Het zijn schitterende winkelstraatjes. Het valt ons op dat de Italianen van mooie dingen houden. Alles is chique: de schoenen, de kleding, de keukenspullen, de sieraden en het huisraad. Tot nu toe zijn de straatjes erg schilderachtig; smal en omringd door hoge gebouwen. Wanneer je door de poorten kijkt, zie je vaak prachtige binnenplaatsen. Tegen 11.45 uur staan we op het Piazza de Duomo. Het is er gigantisch druk. Het gebouw is dan ook schitterend. We lopen er een paar keer omheen, maken talloze foto’s en besluiten om later terug te komen om erin te gaan. De rij is nu namelijk zo gigantisch dat de wachttijd zeker oploopt tot anderhalf uur. Via het Uffizi lopen we naar de Arno, vanwaar we gelijk een prachtig uitzicht hebben op de Ponte Vecchio. Er worden weer behoorlijk wat foto’s gemaakt. We lopen over de brug naar het zuiden van de stad. Op de brug is het ook erg druk. Er hangen op diverse plekken ‘trossen’ hangsloten, met namen erop. We kunnen er niet achterkomen wat dit betekent. We lopen terug naar de Dom (het is bijna sluitingstijd). Nu staat er geen rij meer en we lopen snel naar binnen. Vlak bij de ingang worden we teruggestuurd. Fabienne is te bloot gekleed! Nooit aan gedacht dat dat natuurlijk niet mag. Stom van ons. Ik baal natuurlijk vreselijk, maar niets aan te doen. We verlaten Florence en gaan op de terugweg naar de supermarkt Coop om boodschappen te doen. We hebben besloten niet weer in het restaurant te gaan eten, maar zelf iets lekkers te maken. Op de delicatessenafdeling vinden we heerlijke gerechten voor een luxe diner. Morgen is helaas alweer de laatste dag. We realiseren ons dat wat nog rest alleen de terugreis is. Jammer dat het zo snel voorbijgevlogen is. We zijn het erover eens dat we hier zeker nog eens terug gaan komen. Er is nog zoveel meer te ontdekken.