vakantie informatie

Griekenland: Als een jonkvrouw in Rhodos

De eerste kennismaking met Rhodos-stad is meteen goed. We lopen over een brug, door een prachtige oude stadspoort en langs het niet te missen Paleis van de Grootmeesters. Overal doemen kleine straatjes, poorten, torens, minaretten, fonteinen en oude huisjes op. Rondom de gehele oude stad loopt een stadsmuur. Rhodos-stad is een van de best bewaarde oude steden van Europa. Natuurlijk is Rhodos-stad ook erg toeristisch, vol met souvenirwinkeltjes en te dure terrassen. Maar als je alle toeristen in afritsbroeken en sandalen wegdenkt, dan waan je je hier echt in de middeleeuwen.

De ridderstad
We verblijven deze vakantie in het appartementencomplex Sunny, dat enkel door een weg van het strand wordt gescheiden. We hebben dus een geweldig uitzicht (we zien zelfs Turkije aan de overkant liggen), met elke dag een perfecte zonsondergang. Maar goed, nu weer terug naar de oude stad. We besteden minstens twee dagen aan het ontdekken van de binnenstad. Op ons gemak lopen we langs de haven met haar windmolens, de Ridderstraat met haar laatmiddeleeuwse woningen en de oude klokkentoren, van waaruit je een schitterend uitzicht over de stad hebt. Het is leuk om te zien hoe kerken en moskeeën naast elkaar staan. Rhodos heeft namelijk lange tijd onder heerschappij van de Turken gestaan. ‘s Avonds eten we bij restaurant Rustico, mmm, tzatziki, Griekse salade en gevulde tomaten. Die Grieken weten wel hoe je moet koken!

Koppige ezel
Er staan een aantal uitstapjes op onze ‘to do list’. Dit zijn het witte dorp Lindos, de vlindervallei in Petaloudes en het eiland Symi. We beginnen met Lindos. Hier kun je de Akropolis bezoeken. Het is erg druk in Lindos en veel toeristen laten zich door een ezeltje naar boven dragen. De Akropolis ligt namelijk boven op een berg. Ik heb best te doen met de ezels eerlijk gezegd. Gelukkig nemen de koppige beesten wraak op hun ballast, door zo dicht mogelijk langs de steile afgrond te lopen, af en toe een sprint te trekken, soms gewoon ineens stil te gaan staan, of flink langs de muren te schuren (met open beenwonden als gevolg). Boven op de berg zien we de resten van oude tempels, erg mooi, en hebben we een fenomenaal uitzicht op het witte dorp en de kust. Een erg mooi plaatje vormt de Paulusbaai; een aan de apostel Paulus gewijde baai. We verlaten Lindos na het nuttigen van een drankje en een Griekse salade en duiken ‘s avonds het nachtleven van Rhodos in. Vlakbij ons appartement is de bekende ‘barstreet’, waar proppers je vol overtuiging de discotheken in proberen te lokken. Het is wel grappig, maar we lopen toch maar naar de oude stad en pakken daar een terrasje. Hier zitten de Grieken zelf ook en het is erg gezellig.

Vlinders
Na een dag strand pakken we de streekbus richting Petaloudes voor een bezoek aan de vlindervallei. Deze vallei staat vol met amberbomen, die een geur afscheiden waar de vlinders massaal op afkomen. We zijn wat vroeg in het jaar (juni), dus er zijn nog niet heel veel vlinders, maar de vallei is prachtig. Overal bomen, heuvels, beekjes, watervalletjes en o ja, vlinders. Na drie uur wandelen, hebben we het wel weer gezien en gaan we terug naar Rhodos-stad. Ik heb erg veel zin in een ijsje, want hier verkopen ze het lekkerste ijs ever: kokos, banaan, choco-ijs. We eten het ijsje op in wat ooit de oude stadsgracht was. Het is een ideale plek om even te relaxen. Het is er rustig, er staan wuivende palmen en je hebt uitzicht op het Paleis van de Grootmeesters. Het paleis is overigens een absolute must. Je kunt er prachtige ridderzalen bekijken, maar ook de binnenplaats is erg mooi. Historisch gezien klopt het allemaal niet meer, maar ach, dat is een schoonheidsfoutje.

Heilig brood
Bij de haven staan allerlei verkopers voor boottripjes naar Symi. Het is de moeite waard om goed te vergelijken, want de ene boot is de andere niet. Wij maken de verkeerde beslissing door een langzame boot te kiezen. Drie uur later komen we aan op Symi. Er bleek dus ook een boot te zijn die de rit in anderhalf uur deed. De eerste stop op Symi is bij een klooster. Er zijn tientallen Grieken meegekomen op deze trip, die de drie uur hebben liggen slapen op de banken in de boot, terwijl wij genoten van het uitzicht. Ze gaan van boord en stuiven allemaal massaal op het klooster af. Hun doel: brood. Priesters zegenen hier het brood en blijkbaar is dit heilige brood zeer geliefd onder de grieks-orthodoxe bevolking. Ik krijg ook een stukje aangeboden. Het is niet lekker, maar ik eet het toch maar op. Misschien is het nog ergens goed voor. De volgende stop is in een prachtige baai. Hier vindt het openbare leven van Symi plaats: terrassen, restaurantjes, winkeltjes en prachtige pastelkleurige huisjes en kerkjes. Het is heel schilderachtig, maar omdat het bijna 40 °C is, zitten we voornamelijk te genieten van het uitzicht met onze voeten in de zee. Ook lekker. Het is een heel ander Griekenland wat je hier te zien krijgt. Symi doet eerder Italiaans aan.

Typisch Grieks
Omdat het strand in Rhodos-stad niet echt bijzonder is, gaan we een dagje naar Kalithea. In deze baai was ooit een kuuroord, maar in de Tweede Wereldoorlog is dit vernietigd. Een gedeelte van de gebouwen is gelukkig nog bewaard gebleven. Kalithea is heel mooi afgeschermd door rotsen en het water loopt zeer geleidelijk af, waardoor het heerlijk baden is. Erg druk is het gelukkig ook niet. Dat is ook wel een prettige bijkomstigheid. Na het bezoek aan Kalithea rijden we door naar het plaatsje Archangelos. Volgens onze reisgids vind je hier nog het echte Griekenland, dus we hebben hoge verwachtingen. Archangelos is inderdaad een mooi plaatsje. Witte huisjes met blauwe kozijnen, een prachtige witte kerktoren en van die typisch Griekse vrouwtjes met zwarte jurken en hoofddoeken. Het valt trouwens op dat de vrouwen hier een stuk actiever zijn dan de mannen. Mannen zitten het liefst op een terras te drinken of een spelletje te spelen, terwijl de vrouwen het werk doen.

De tijd vliegt voorbij en voor we het weten is de laatste dag aangebroken. We zien hoe de zon ondergaat boven Turkije, we drinken ons laatste glas Ouzo, ook al vinden we het niet eens lekker, en lopen voor het laatst de oude stadspoort binnen. Rhodos is ons prima bevallen!