vakantie informatie

Frankrijk: Genieten op Corsica

Twee dagen zijn we in Italië, als we op zoek zijn naar een leuke camping. Die vinden we niet, dus rijden we steeds maar door. In de twee dagen dat we hier in een ‘idyllisch’ dorpje zijn, lukt het zonder kennis van de Italiaanse taal niet om gewoon een broodje kaas te kopen. We zien onderweg alleen maar grijze gebouwen en het weer zit ook niet echt mee. Dan zie ik vanuit mijn ooghoek een bekend geel met blauw wegwijsbordje staan. Ik ben blij verrast en vertel het Luc. We kijken elkaar aan en dan is er geen weg meer terug:  we volgen de bordjes richting de boot naar Corsica, waar we de afgelopen twee zomers ook geweest zijn.

Relaxen
Diezelfde nacht nog zitten we met de auto op de boot. We slapen met slaapzak in een strandstoel op het dek, want buiten is het warm genoeg. De volgende ochtend om zeven uur rijden we van boord en zetten koers richting een camping waar we al vaker zijn geweest. Zo’n anderhalf uur later  zitten we met weinig kleren aan langs een riviertje met overal watervallen. De hele dag komt er geen mens voorbij. Ik lees een boek en Luc bouwt dammetjes in de rivier. Van deze riviertjes zijn er veel in Corsica. Vaak vinden we ze tijdens een pauze, als we onderweg zijn. Wanneer we geruis horen, gaan we op het geluid af en even later liggen we lekker af te koelen in de rivier.

Varkens!
Die nacht word ik wakker van gesnuffel en gekraak vlak bij mijn hoofd. Ik word er bang van en maak Luc wakker. Die durft zijn hoofd buiten de tent te steken en roept dan: ” Varkens!”  Op dat moment rennen ze net tevreden knorrend weg. Ook de rest van de vakantie komen we veel dieren tegen, vooral midden op de weg. Soms staat er ineens een koe om de hoek, of steekt een kudde varkentjes over. En o wee als je je achterklep open doet met varkens in de buurt: binnen een paar seconden staat er een hele varkensfamilie naast je te wachten op eten.

Klimmen

Een bijzondere wandeling die we al in de vorige jaren hadden willen maken, doen we nu. Ons eindpunt is Lac Capitellu, een meer boven in de bergen. Helaas hebben meer mensen de wandeling voor vandaag gepland. Het is erg druk onderweg, maar dat heb je met zulke mooie routes. Onderweg komen we langs het eerste meer, Lac Melo: donkerblauw en ijskoud. Een enkeling durft het aan om erin te springen, wij niet. Hoe hoger we komen, hoe kouder het wordt, we zijn blij dat we onze vesten hebben meegenomen. Het wordt steeds ruiger: steile rotswanden die we op moeten (Luc redt onderweg nog even een Amerikaanse vrouw die bijna naar beneden rolt), soms hangen er kettingen waaraan je hangt terwijl je naar boven klimt. Niet alle wandelaars gaan ook door naar het tweede meer, Lac Capitellu. Wij wel. Het is een donkerblauw meer temidden van steile rotswanden, zeker de moeite van het klimmen waard.

Kronkelwegen

Onze route met de auto loopt zo veel mogelijk ‘met de klok mee’ wanneer we langs de kust rijden. Dat is niet zonder reden: zo rijd je zo min mogelijk langs afgronden. Soms zijn er langs de weg geen muurtjes en is de weg al wat afgebrokkeld. Daarom zie je af en toe een half vergane auto of caravan beneden in de afgrond liggen. Een apart verhaal is dat van de bewegwijzeringsbordjes. De plaatsnamen op de borden zijn aangegeven in het Frans en in het Corsicaans. Aangezien de Corsicanen graag onafhankelijk willen worden van Frankrijk, beschieten en bespuiten (met graffiti) ze de Franse plaatsnamen. Soms is het spannend als je een andere auto of bus moet passeren op een van de vele kleine kronkelweggetjes. Toch is een auto onmisbaar als je in Corsica bent. Het eiland is niet groot, je kunt veel zien in een paar weken. In onze eerste vakantie op Corsica reisden we met de trein, maar met de auto kom je op veel meer bijzondere en afgelegen plekken en leukere campings.

Smak! Op het strand
Behalve wandelingen en riviertjes hebben we ons ook prima vermaakt aan zee.  Hoewel het daar vaak wel heel erg warm is zo midden in de zomer. In de badplaats Porto hebben we het meegemaakt dat de golven zo hoog waren, dat we steeds weer op het kiezelstrand werden gesmakt. Lachen! Na een uur haalde ik nog steeds verdwaalde stenen uit mijn bikini. Op plaatsen waar de zee wat rustiger was, hebben we veel gesnorkeld.
Aan het eind van de dag kun je vaak prima uit eten in de wat grotere stadjes. Het leven op straat gaat door tot een uur of elf, en in sommige plaatsen zijn ook de winkels tot die tijd open. We kijken nu alweer uit naar de volgende vakantie op Corsica!