vakantie informatie

Duitsland: Stedentrip Berlijn

We gaan een lang weekend naar Berlijn. We vertrekken om vrijdag om 6.15 uur met de auto. Onderweg regent het pijpenstelen. Hopelijk krijgen we in Berlijn toch het beloofde droge weer. Na Hannover knapt het gelukkig wat op. We passeren de voormalige Oost-Duitse grens, wat een apart gevoel is, en komen rond 12.15 uur in Potsdam aan waar we de auto parkeren bij het park Sanssouci en eten een broodje. We wandelen het park in, het is prachtig weer, 20 ºC en heerlijk zonnig. Via de Communs (het dienstbodeverblijf en de paleiskeuken) en het Neues Palais lopen we over de hoofdweg in het park naar het Chinese theehuis.

Vandaar gaan we naar het Schloss Sanssouci, het uit 1745 stammende Rococopaleis van Frederik de Grote. Het is allemaal erg indrukwekkend en heel mooi. Rond 15.00 uur rijden we Berlijn in. Via de Kurfurstendamm rijden we naar de tourist info bij de Gedächtniskirche. Daar kopen we twee Berlin Welcome Cards. Hiermee kunnen we met z’n vieren drie dagen van het openbaar vervoer gebruikmaken. We besluiten om nog even met de auto door Berlijn te toeren langs de Brandenburger Tor, via Ãœnter den Linden en de Karl Marx Allee (schitterend staaltje van Oostblok architectuur) naar de Eastside Gallery. Daar wandelen we langs de muur van 1,3 kilometer, die in 1990 door 118 kunstenaars uit 21 verschillende landen met graffiti is bewerkt. Prachtige kunstwerken zitten er tussen. Vandaar rijden we, via de Warschauerstrasse, naar ons hotel. We slapen in het Upstalsboom hotel. De kamer is zeer naar onze zin. Ruim, ondanks de twee bijzetbedden en compleet met een keuken. We rusten wat uit en drinken wat op de kamer, waarna we rond 18.30 uur naar de S/U-bahn lopen. Dit is zo’n vijf minuten lopen van het hotel. We nemen de metro de stad in en stappen uit in de buurt van het Rote Rathaus en de Fernsehturm. We wandelen wat en komen uit bij het Brauhaus der Mitte. Daar eten we heerlijk.

Reichstag
De volgende morgen vertrekken we om 9.00 uur met de S-Bahn richting de Brandenburger Tor. De Tor staat in het voormalige Oost-Berlijn. Het is er zeer rustig. Het weer is helaas niet zoals gisteren. Het is erg grauw en er vallen een paar spatjes regen. Gelukkig blijft het hierbij. We lopen rond de Tor, maken foto’s en lopen daarna naar de Reichstag. We passeren een monumentje voor de slachtoffers die gevallen zijn tijdens hun vluchtpoging van Oost naar West. Als je de namen en leeftijden en foto’s ziet, maakt dat indruk. Het waren vooral jongeren die een poging waagden om de over de muur te komen. Zij verdronken, werden doodgeschoten of verongelukten bij hun poging. Bij de Reichstag staat een enorme rij. Het idee om er in te gaan laten we dus gelijk maar varen. De buitenkant is wel mooi genoeg eigenlijk.Van daaruit lopen we naar het sinds 2001 in aanbouw zijnde Holocaust Denkmal. Er is veel over dit monument te doen. Veel mensen vinden het oerlelijk. Ik vind het eigenlijk wel heel mooi. Gelukkig kan iedereen in het huidige Berlijn zijn mening erover uiten.

Checkpoint Charlie
Hierna liepen we naar het Sovjetmonument. Een prachtig monument, wat ook de kinderen erg aanspreekt. Dit komt natuurlijk vooral door de tanks die erbij staan. Dit monument is opgericht ter herinnering aan de 300.000 Russische soldaten die vielen bij de slag om Berlijn. We lopen terug naar de Brandenburger Tor, waar we koffie drinken bij de Starbucks op Unter den Linden. Met bus 100 (de dubbeldekker) rijden we naar het KaDeWe. Wat een geweldige winkel. De afdelingen zijn gigantisch. We zijn het wel vrij snel zat. Het is er namelijk erg druk en warm. Snel weer naar buiten dus en daar bij een echt Duitse Imbiss echte Berlijnse Curry worst met frites gegeten. Erg lekker. Vandaar met de U-Bahn naar het hotel om wat uit te rusten. Als iedereen weer wat is bijgekomen gaan we met de U-Bahn naar de Mehringplatz. Vandaar lopen we naar het Joods museum. Dit museum is een prachtig staaltje van moderne architectuur van Libeskind. Het hoekige gebouw doet denken aan de Davidsster. Hiervandaan lopen we naar het Haus am Checkpoint Charlie. Ook hier vinden we de rij te lang en lopen gelijk door naar Checkpoint Charlie zelf. Leuk om te zien! Aan de overkant staan twee velden met kruizen. Ook weer een herdenkingspunt voor mensen die gevallen zijn bij een vluchtpoging over de muur. Deze is wel groter dan die bij de Reichstag. Via de Gendarmenmarkt (met de Deutsche en Französischer Dom en het Konzerthaus) lopen we richting het Museum Insel. We passeren Bebelplatz met al zijn monumenten en stoppen nog even bij de Neue Wache, het nationale monument voor alle oorlogsslachtoffers. Bij de Schlossbrucke kopen we voor de kids Pretzels en voor ons lekkere Gluhwein met Amaretto. We gaan op een bankje langs het water zitten met uitzicht op de Berliner Dom. Een prachtig gebouw.

Dierentuin
Via de Dom lopen we naar de Hackesche Höfe. Dit zijn een aantal binnenplaatsen die met elkaar verbonden zijn en waar een aantal winkels, cafes en restaurantjes te vinden zijn. We eten bij een Italiaans restaurant, wat een goede keuze is vanwege de heerlijke gerechten. Op de terugweg komen we langs Haagen-Dasz. Daar een heerlijk Strawberry Cheesecake ijsje gekocht. We nemen de U-Bahn terug naar het hotel en drinken nog wat in het Gaslight Poetry cafe nabij ons hotel. Om 21.30 uur vallen we uitgeput op onze bedden neer. De volgende morgen vertrekken we rond 9.30 naar de Gedachtniskirche. Daar aangekomen mogen we er niet in vanwege een paasdienst. We lopen om het gebouw heen en gaan daarna naar het beeld Berlin, wat het vroeger verdeelde Berlijn symboliseert. Daarna rechtstreeks door naar de dierentuin, het hoogtepunt voor de kinderen. Het is een leuke dierentuin. Oud, maar wel een brede ‘collectie’ dieren. De kids vinden het prachtig om de reuzenpanda’s te zien. Dit is natuurlijk ook iets unieks. Ook de leeuwen, alle andere katachtige en de ijsberen zijn favoriet. De nachtdieren zijn ook zeer indrukwekkend. Ze zijn zeer actief door het speciale licht wat daar wordt gebruikt. Een heerlijk dagje dus. Om 16.30 uur zijn we terug in het hotel. We beginnen erg moe te worden, dus tot 18.30 uur op bed gelegen. Daarna weer richting Hackescher Markt. We eten bij een leuk restaurantje op het plein. De kinderen eten Flammkuchen, een Elzasser specialiteit. Ze kunnen het niet helemaal op en de serveerster vertelt ons dat we het restant in een doos mee kunnen nemen. Het lijkt Amerika wel.

Indrukwekkend
Op onze laatste dag in Berlijn worden we laat wakker. Na het ontbijt gaan we naar boven om onze tas in te pakken. Tegen 11.00 uur vertrekken we, met een ingepakte auto, richting Bernauerstrasse. In de Bernauerstrasse staat het officiële herdenkingsmonument voor de muur. Er is ook een bezoekerscentrum. Hier wordt op een zeer indrukwekkende manier een indruk gegeven van hoe het was voor de families in Berlijn om zo bruut gescheiden te worden. Er worden filmpjes vertoond en er hangen indrukwekkende foto’s. Het blijft een niet te begrijpen fenomeen zo’n muur dwars door een stad. Tegen 13.00 uur rijden we richting het westen naar Charlottenburg. Ook hier lopen en kijken we wat rond. Daarna hebben we het wel gehad. Iedereen is behoorlijk moe, dus om 14.30 uur zitten we in de auto, terug naar Meppel. Het was weer een heerlijk reisje!