vakantie informatie

Caïro: De stad die nooit lijkt te slapen

In Cairo is zoveel te zien, dat je alleen al een tot twee weken in deze stad zou kunnen doorbrengen met het bezichtigen van al het moois, zoals Oud-Cairo, het Egyptisch Museum, de hangende kerk, Koptisch Cairo, de Citadel, Cornische el-Nil (boulevards langs de Nijl), de Islamitische wijk of de piramides van Gizeh. Cairo is een zeer levendige stad met vele authentieke taxi’s (Fiat 1100, oude Lada’s, Peugeot 504 en 404 en zelfs paard en wagen) in chaotisch lopende verkeerssituaties.

Er wordt veel getoeterd en tweebaanswegen worden gebruikt alsof het drie- of vierbaanswegen betreft. De vele, zo op het oog vriendelijke mensen lijken hier pas tegen 21.00 uur de straat op te komen om lekker te winkelen (winkels zijn ‘s avonds en ‘s nachts open) en te socializen. Het centrum van de stad bestaat uit boulevards, onderling verbonden door een wirwar van steegjes. Hier maken handwerklieden de meest uiteenlopende zaken die op de vele kleurrijke bazaars verkocht worden. De beroemdste bazaar is de Khan el-Khalili in het oude gedeelte van de stad. Zoals op alle bazaars in Egypte is afdingen het devies. Restaurantjes vind je hier moeilijk, maar kleine stalletjes waar lamsvlees wordt gegrild (heerlijk, maar wel krampjes), of ijs (niet nemen!) verkocht of verse vruchtensappen (wel nemen!) zijn er volop. We zijn om 6.30 uur opgestaan zodat we om 7.00 uur even kunnen ontbijten in het hotel, voordat we vertrekken naar de piramides van Gizeh. De piramides liggen aan de rand van Cairo wat toch wel anderhalf uur rijden is vanaf ons hotel. We hebben twee piramides bezocht. In de eerste piramide kon je goed zien hoe ze vroeger de ruimtes in de piramides bouwden. De tweede was helemaal volgeschreven met hiërogliefen en een van de oudste die nog trapsgewijs is opgebouwd en met granietstenen is afgemaakt in plaats van met leisteen. De piramides komen op ons immens groot over, vooral als je bedenkt dat de hoofdpiramide waarschijnlijk bestaat uit twee miljoen steenblokken, die gemiddeld 2,5 ton wegen. Sommige stenen wegen zelfs vijftien ton. Het blijft een verbazend iets. Echt een fantastische architectonische prestatie, zeker voor die tijd. Ook de Sfinx is prachtig, maar in vergelijking met de piramides niet erg groot. Hij is twintig meter hoog en heeft een langgerekt lichaam, uitgestrekte poten en een koninklijk hoofddeksel rond een vol gezicht. Gelukkig zijn wij ‘s morgens vroeg al hierheen gegaan, want de hitte en de drukte kunnen ondraaglijk worden op dit plateau.

Waterpijp
Het leuke aan Cairo is dat er regelmatig terrasjes uitgestald staan om lekker bij te komen. Daar zie je ook veel waterpijpen. Onder een hoop gelach en gestuntel hebben we dit roken na een paar minuten in de vingers. We leren hoe je op een Arabische coole manier moet roken en dat lukt ons al aardig. Rond 20.00 uur lopen we richting de Nijl om daar een traditioneel (toeristisch) boottochtje te ondernemen op een enorme versierde boot. Al die versierde bootjes op de Nijl geeft een leuk schouwspel. Je kunt ook goed zien waar het geld zit in Cairo. Langs de Nijl staan namelijk enorme hotels compleet met promenades met fonteinen, zelfs tot in de Nijl. Na aangemeerd te zijn, vervolgen wij onze weg. Het valt ons wel op dat Egypte niet zo westers is als het lijkt. Alle vrouwen lopen met hoofddoeken en lange gewaden rond, evenals de mannen.
De volgende dag gaan we naar het Egyptisch Museum en twee wijken van Cairo. In het museum staat het echt afgeladen met spullen; schatten die ze de afgelopen 200 tot 300 jaar gevonden hebben in en rondom de piramides. Er zijn hier meer dan 120.000 voorwerpen te zien en er zouden nog eens 150.000 stukken opgeslagen zijn. De trots van de collectie zijn natuurlijk de objecten uit het graf van Toetanchamon. Gelukkig zijn we hier al vroeg, want het loopt storm. Bij Toetanchamon’s afdeling hebben we onze ogen uitgekeken naar al het goud dat bij deze man in het graf gevonden is. Alles was dan ook nog intact; gouden maskers, schoenen, handschoenen, kettingen, armbanden, gouden bordspellen, beeldjes, wapens, bedden, banken. Echt ongelooflijk, zoveel rijkdom als daar ligt. Vervolgens gaan we naar de zaal van de koningsmummies. Hier staan we oog in oog met enkele beroemde farao’s, zoals Thoetmosis II, Seti I en de machtige Ramses II. De goede staat van de lichamen is raar om te zien wanneer je weet dat die mensen meer dan 3000 jaar dood zijn. Jammer genoeg lijkt het gezicht van de mummie van Ramses niet erg op het beeld in de zalen beneden. Na een tijdje rondhobbelen in het museum vertrekken we richting de Koptische wijk. Koptisch Cairo is het oudste deel van de stad. Het stadsdeel ligt binnen de muren van het Romeinse fort Babylon en is echt een oase van rustige, smalle straatjes en oude heilige plaatsen, zoals de hangende kerk waar wij een bezoekje aan brengen. De hangende (Koptische) kerk, waar ooit het water van de Nijl tegenaan kabbelde, maakt van de kerk een unieke bezienswaardigheid.

Nostalgie
Van de Koptische wijk gaan we naar de Islamitische wijk. Hier aangekomen stuiten we op het drukke handelsleven van een bazaar. Er is veel te zien, er zijn veel geluiden en geuren en er is veel nostalgie. De meeste moskeeën zijn open voor niet-moslims en heffen een lage entree. Met een taxi, Peugeots 504 station (kun je met z’n tienen in!), gaan we richting de moskee van al Azhar. Deze moskee is gebouwd in 970 en is een van de oudste van de stad. Hier kom je om de Koran en islamitische wetten te bestuderen. Voordat we deze moskee betreden moeten de vrouwen hun hoofd, benen en schouders bedekken en iedereen moet de schoenen uitdoen. Nog altijd komen hier groepen studenten in de schaduw onder de gewelven hun koranteksten uit het hoofd leren. De moskee is echt prachtig en bestaat uit enorme zalen met tapijten op de grond. Heel schoon allemaal. De moskee is volledig te bezichtigen en we mogen ook foto’s maken en filmen. De mensen zijn hier op dit moment heerlijk aan het relaxen in de verschillende ruimten. Soms liggen ze zelfs te slapen. De vloeren van de moskee moeten heel schoon zijn, de marmeren vloeren worden dan ook talloze keren per dag schoongemaakt. Ineens klinkt er vanuit de minaretten in de wijk imamgeroep en wij worden vriendelijk verzocht de zalen te verlaten. Het betekent dat er opgeroepen wordt voor het gebed. Niet-moslims mogen daar niet bij blijven.

Bazaar
Op onze een na laatste dag in Cairo besluiten we om de Khan el Khalili-bazaar te bezoeken, vlakbij de Islamitische wijk. We pakken een taxi want dat is echt het perfecte transportmiddel hier in de stad en helemaal niet duur. We krijgen een lekke band, maar de taxichauffeur is echter zeer snel met het verhelpen van dit euvel. Hup, lekke band op het dak gegooid en weer door. Op de markt is werkelijk alles te koop, van souvenirs tot specerijen en beddengoed. Handelaren staan langs de straten tot aan de oude stadsmuren, 1,5 kilometer naar het noorden en zuiden. De steegjes van de bazaar zijn het drukst en boeiendst in onze ogen. Het is wel een enorme stroom van verkooppraatjes, maar dit keer zijn we er al aan gewend en hebben we eigenlijk nergens last van. Er wordt hier ook traditionele, eeuwenoude Egyptische kunstnijverheid beoefend, zoals weven, hout bewerken en naaien.

Aan alles komt helaas een eind, ook aan onze mooie reis. Egypte is een verschrikkelijk mooi land, echter de mensen vinden wij niet geweldig en dat drukt de herinnering een beetje.

Datum artikel: 21-05-2008 Reisverhalen

Zie ook:

Een reactie toevoegen over Caïro: De stad die nooit lijkt te slapen