vakantie informatie

Spanje: Budget Barcelona

Wat doe je als je niet zoveel geld te besteden hebt aan een vakantie, maar wel lekker aan het strand wilt liggen en Barcelona wilt bezoeken? Het antwoord is simpel. Je boekt een goedkoop reisje naar de Costa Brava en van daaruit reis je naar Barcelona. Dat is tenminste wat ik als arme student heb gedaan. Goedkope reis staat helaas ook synoniem voor busreis. En geloof me, meer dan twintig uur in een bus met moppentappende bejaarden, een verstopt toilet en snurkende mensen gaat je niet in je koude kleren zitten. Brak stappen we uit in het plaatsje Calella; onze eindbestemming. We weten een ding zeker: volgende keer nemen we het vliegtuig.

Gelukkig hebben we nog acht dagen voor we weer terug moeten in die nare bus. Onze gemoedstoestand wordt een stuk beter als we het hotel (Oasis) zien. Drie zwembaden, een jacuzzi en drie maaltijden per dag. Dit wordt relaxt! We zijn hier echter niet voor het zwembad, maar voor Barcelona. Maar ach, nu we er toch zijn…

Uitgerust en uitgebubbeld vertrekken we de volgende dag richting Barcelona. De trein gaat rechtstreeks van Calella naar Barcelona en biedt een mooi uitzicht op de zee. Een uur later staan we al op de Rambla, de drukste promenade van Barcelona. De kledingwinkels lonken, maar we houden ons in en pakken de metro richting het bekendste bouwwerk van deze stad: de Sagrada Familia. De Sagrada Familia is de onvoltooide kathedraal van architect Antoni Gaudi. Het is een typisch modernistisch bouwwerk met veel tierelantijnen, mozaiekjes en organische vormen. De een vindt het oerlelijk, de ander juist helemaal te gek. Ik hoor bij de laatste categorie. We beklimmen de torens, maken foto’s, nog meer foto’s en lopen als ware kunstkenners rondjes om de kathedraal. “Typisch art-nouveau hè? En wat een mooie organische vormen!” Waar vier jaar kunstgeschiedenis al niet goed voor is!

Na de Sagrada Familia gaan we naar een ander meesterwerk van Gaudi; Parc Guell. Het is net alsof we ons in sprookjesland bevinden. Er staan fantasierijke huisjes met maffe torentjes, een kleurrijke fontein in de vorm van een hagedis en een hele lange krioelende bank gemaakt van mozaieksteentjes. Vanaf het park hebben we een prachtig uitzicht over Barcelona. We blijven een tijd op de mozaiekbank zitten, terwijl we genieten van onze lunch en het aapjes, eh mensen kijken.

De rest van de dagen wisselen we af met bezoekjes aan Barcelona en luie dagen in Calella. In Barcelona struinen we langs de bekende plekken, zoals Casa Battlo en Casa Milà (allebei van Gaudi), Placa d’Espanya (met de beroemde fonteinenshow) en de Gotische wijk. De Gotische wijk is erg gezellig. We dwalen er urenlang door de smalle straatjes, mooie pleinen en langs middeleeuwse gebouwen. Tussendoor nemen we een glas rose en wat tapasgerechten. Het leven is mooi in Barcelona.

Tegen onze verwachting in hebben we het ook in Calella goed naar onze zin. Het plaatsje is toeristisch, maar niet zo druk als bijvoorbeeld Salou. Er zijn leuke winkels, het strand is goed en er zijn voldoende uitgaansmogelijkheden. Dat de meeste discogangers net zestien jaar zijn, mag de pret niet drukken. Onze favoriete stek is cocktailbar Maui. Op de muziek van Bob Marley een pina colada uit een kokosnoot slurpen blijft een van mijn favoriete bezigheden.

De laatste dag gaan we nog een laatste maal naar Barcelona. We kunnen onze winkeldrang niet langer onderdrukken en duiken de buurt van de Ramblas in. De ene na de andere leuke winkel komt op ons pad en al snel moeten we onszelf een halt toeroepen. Nog meer kopen betekent een extra koffer aanschaffen en dat gaat zelfs ons te ver. We nemen afscheid van de stad van Gaudi, duiken nog eens in de jacuzzi en heffen ‘s avonds onze kokosnoot. “Het was een heerlijke vakantie”, zeggen we tegen elkaar. Nu de terugreis nog…

Datum artikel: 3-09-2008 Reisverhalen

Zie ook:

2 Reacties op Spanje: Budget Barcelona

1. Roels Ann
    19-03-2009 23:22

ik had graag de busmaatschappij geweten waarmee de “arme” student naar de Costa Brava is vertrokken om van daaruit Barcelona te bezoeken. Ik zou namelijk hetzelfde willen doen maar vind niet onmiddellijk een busmaatschappij.

2. Redactie
    20-03-2009 11:35

Beste Roels Ann,
    De enige goedkope en betrouwbare busmaatschappij (ben er zelf jaren geleden ook mee naar Lloret de Mar geweest) die ik kan aanraden is: http://www.solmar.nl/