vakantie informatie

Autorondreis door Finland

Als vrienden aan ons vragen of wij mee gaan op autorondreis door Finland ben ik niet gelijk enthousiast. Finland is toch geen land om je zomervakantie door te brengen? Is het daar eigenlijk wel kortebroekenweer? En iedere dag van hotel naar hotel is toch veel te vermoeiend? Als ik er wat langer over nadenk en me inlees ontdek ik dat Finland ook veel pluspunten heeft. De sauna bijvoorbeeld of de rendieren die je in de noordelijke streken tegenkomt. Bovendien zie je al trekkend veel meer van het land en van de Finse natuur dan het geval zou zijn als je ergens twee weken verblijft. Kortom, ik ben om en kan me gaan verheugen op vijftien dagen Finland.

Finland, het land van de duizend meren, moet mij gaan betoveren met haar schoonheid. Maar voorlopig ben ik er nog niet. In Duitsland stappen we in Rostock op de boot voor een reis van 22 uur. Dat lijkt lang, maar gelukkig hebben we een hut en zullen we een groot gedeelte slapend doorbrengen. Als de volgende dag het zonnetje volop schijnt vermaak ik prima met mijn boek op het dek. Voor mij is de vakantie dan eindelijk echt begonnen. Als tegen de avond de haven van Hanko in zicht komt, word ik toch een beetje zenuwachtig. Zal Finland echt zo mooi zijn als ik hoop? Nog geen half uur later ben ik helemaal blij als we onderweg zijn naar Turku, de voormalige hoofdstad van Finland. Wauw! Eigenlijk willen we gelijk stoppen om foto’s te nemen, maar we moeten door, achter onze reisgenoten aan. Omdat we nog veertien dagen van het Finse natuurschoon kunnen genieten en we vast nog veel mooiere landschappen tegenkomen, bergen we het fototoestel weer op.

Rendieren in het wild
De dagen die volgen vliegen om. We rijden van Turku naar Ähtäri en dan via Kajaani naar Luosto. Regelmatig pakken we onderweg het fototoestel om het natuurschoon vast te leggen. Het autorijden valt mee en last but not least, in bijna ieder hotel is er een sauna. Het is een gek idee om bij een buitentemperatuur van 25 ºC in de sauna te gaan zitten, maar toch, het is nu of nooit. Thuis ontbreekt het aan tijd om de sauna in te gaan. De eerste week Finland hebben we achter ons gelaten en we zijn ons aan het verheugen op het hoogtepunt van de reis. Een verblijf boven de Poolcirkel. In Lapland verblijven we drie dagen in een bungalow. Maar voordat we in Luosto aankomen, maken we eerst nog een tussenstop zo’n tien kilometer ten noorden van Rovaniemi. We passeren het bord dat aangeeft waar de weg de poolcirkel snijdt en stoppen twee kilometer verderop bij het dorp van Santa Claus waar je in hartje zomer met de kerstman op de foto kunt. In het postkantoor, dat wereldwijd bekend is, versturen we kaarten die een speciale stempel krijgen. Om eerlijk te zijn is dit ‘dorp’ me een beetje te commercieel en ben ik nog helemaal niet in kerststemming. Maar ja, het lag op de route. Onze volgende stop is de bungalow. Onderweg komen we verschillende rendieren tegen die hier in alle rust de weg over lopen. Voor ons alleen maar leuk. Wij hebben alle gelegenheid om deze dieren op de foto te zetten. Na een dag in de auto wil ik even mijn benen strekken en ga ik de wintersportplaats verkennen. Onderweg kom ik twee medereizigers tegen die aan me vragen of ik mijn huisdier aan het uitlaten ben. Ik snap er weinig van en kijk ze vragend aan, maar als ik me omdraai snap ik wat ze bedoelen. Achter me, gelukkig op een redelijke afstand, loopt een rendier. Als ik weer terugloop naar de bungalow tref ik nog een rendier. Het blijft een apart verschijnsel dat deze beesten zo dicht bij de mensen rondlopen. Toch geniet ik hier van, ondanks mijn ‘angst’ voor grote dieren.

Terug naar de drukke stad
De volgende dag gaan we een deel van de route volgen van het natuurwandelpad. Het is overduidelijk dat dit gebied ingericht is voor de wintersport met de skiliften en de driehoekige, roodomrande verkeersborden met de afbeelding van een skiër. Fins-Lapland bestaat uit een bergachtig landschap (tunturi’s) die bedekt zijn met bomen, stenen en mos. ‘s Winters worden deze tunturi’s gebruikt als skihellingen. Via een trap met honderden treden gaan wij naar de top van de skihelling. Boven aangekomen hebben we een wonderschoon uitzicht. Alleen dient zich nu wel een probleem aan. We zijn de routepaaltjes kwijt! Via de met mos bedekte stenen lopen we naar beneden, ondertussen driftig zoekend naar de route. Uiteindelijk komen we bij een bospad uit en voordat we het weten is de bungalow alweer in zicht. Lekker buiten zitten is er tegen de avond niet meer bij. Muggen maken het onmogelijk om voor je hut te lezen, wat te drinken of te kletsen. Inmiddels zijn we wel gewend aan de muggen en hebben we ook genoeg muggenwerende middelen om ons te beschermen tegen deze beestjes, maar het gezoem maakt je gek.

Na zoveel dagen doorgebracht te hebben in de natuur en de wat kleinere steden is ons verblijf in Helsinki voor mij een hele omschakeling. Opeens rijd ik weer in een drukke stad en moet ik overal uitkijken voor toeterende auto’s, fietsers die overal fietsen behalve op het fietspad en voetgangers die het verschil niet lijken te kennen tussen het rode ‘stop’licht en het groene licht. Toch heeft Helsinki ook veel moois te bieden. De boottocht die we rond de stad maken bijvoorbeeld en het Kiasma-museum met moderne kunst. Het Kiasma-museum is echt een bezoek waard. We hebben de meest vreemde werken gezien, zoals een plateau dat helemaal bedekt was met melk. Maar ook hele ontroerende schilderijen en grappige werken. Een medewerkster van het museum nam zelfs de moeite om ons de betekenis van een aantal werken uit te leggen. Het bezoek aan dit museum was daarom ook zeker een van de hoogtepunten van mijn vakantie in Finland.

Achteraf kan ik zeggen dat Finland mij 100% is meegevallen. De meren zijn wonderschoon, evenals de natuur en natuurlijk niet te vergeten de rendieren die gewoon overal rondlopen. Toch zou ik er niet snel weer voor kiezen om een autorondreis te doen. Je ‘moet’ toch te snel weer verder en je krijgt nauwelijks gelegenheid de plaatsen te leren kennen. Voor mijn gevoel heb ik nu van alles een beetje gezien en dat is eigenlijk niet wat ik wil.