vakantie informatie

Australië: Under Down Under

Tijdens mijn rondreis van tien maanden door Australië heb ik alle acht de staten van dit enorm grote land aangedaan. Iedere staat heeft zijn charme; witte stranden, mooie natuur, cultuur of wildlife. De staat die ál deze ingrediënten te bieden heeft, is het eiland Tasmanië. Veel reizigers slaan Tasmanië over omdat er natuurlijk zoveel meer te zien is in Australië, maar Tasmanië is echt een bezoekje waard. Het eiland is vanaf het vasteland makkelijk te bereiken per vliegtuig of met de ferry vanuit Melbourne.

Ik heb gekozen om met de ferry de overtocht te maken; een van de ruwste overtochten ter wereld! Om negen uur ‘s avonds vertrekt de ferry richting Devonport waar ik tien uur later een beetje zeeziek aankom. Zeebenen heb ik blijkbaar niet. In de haven staat de bus al klaar waarmee ik naar Launceston rij. Hier blijf ik de komende vier dagen om daarna met mijn zesdaagse tour rond het eiland te beginnen. Tijdens de rit van Devonport naar Launceston zie je al meteen de schoonheid van het eiland. Ik voel me hierdoor ook meteen een stuk beter. In Launceston verblijf ik in een hostel met heel veel andere backpackers. De familie die het hostel runt is erg gastvrij, kenmerkend voor de meeste Australiërs. In Launceston is een heel leuk City Park waar je ook aapjes kunt vinden. Een ander hoogtepunt is de rondleiding door de Boag’s bierbrouwerij.

Cradle Mountain
Op dinsdag is het dan zover. Met een groep van 21 personen rijden we richting Cradle Mountain. Een prachtig natuurgebied waar we een wandeling maken rondom het Dove Lake. Gelukkig heb ik mijn regenjas bij me, want het klimaat op Tasmanië is te vergelijken met herfstweer in Nederland. Tijdens de wandeling zie ik nog een wombat in het gras grazen. Wel leuk om een keer in het wild te zien. Australië, wombatZodra iedereen weer bij de bus is, rijden we verder op weg naar Strahan, waar we overnachten. Onderweg slaat de buschauffeur ineens een bospad in en komen we aan bij een hele hoge berg met zand. Deze moet ik eerst beklimmen om de verrassing te zien; op de top heb ik een prachtig uitzicht over de zee! De volgende ochtend maken we eerst een strandwandeling en verkennen daarna het gezellige havenstadje Strahan. Hier is een leuke boulevard met allerlei winkeltjes en restaurants. We rijden daarna verder landinwaarts naar de Nelson River om de Nelson Falls te bewonderen. Tasmanië staat bekend om de vele watervallen en de ene waterval is nog mooier dan de andere. Aan het einde van de dag rijden we naar Lake St. Claire en hebben we een prachtig uitzicht over dit grote meer.

Tall Tree Walk
Op de derde dag beginnen we met een boswandeling om uiteindelijk de waterval van Tarraleah te bekijken. Tijdens de wandeling zien we ook een wilde wallaby, het kleine neefje van de kangoeroe. In de middag gaan we naar het Mount Field National Park waar we tijdens de bekende Tall Tree Walk, met inderdaad hele hoge bomen, de Horseshoe en Russell Falls zien. Erg indrukwekkend! Weer terug in de bus rijden we naar de hoofdstad van Tasmanië, Hobart. We nemen een kijkje in deze historische stad en rijden dan door naar Mount Wellington. Op de top hebben we een prachtig uitzicht over de stad. ‘s Avonds lekker gegeten in het centrum waar voldoende keuze is uit allerlei soorten restaurants en barretjes.Australië, Russel Falls De volgende dag staat een bezoek aan Port Arthur op het programma. Dit was vroeger de plaats waar alle gevangenen naar toe werden gebracht. Hier heb ik veel oude gebouwen bezocht, zoals de kerk, de penetiaire inrichting en de isolatiecel. Je kunt je hier de hele dag vermaken. Rond het middaguur rijden wij met de bus weer verder richting Bicheno. Onderweg stoppen we nog even bij een paar leuke hotspots, zoals de Tasman Arch en de Devils Kitchen. Dat is het leuke aan Tasmanië, iedere keer kom je weer iets leuks tegen onderweg. We komen net op tijd aan in Bicheno voor de pinguintour. Dit is erg leuk. Je ziet al die pinguins uit de zee komen en naar hun nestje op het vasteland waggelen op nog geen twintig centimeter afstand van je vandaan.

Natte voeten
De volgende ochtend nemen we eerst een kijkje bij de Bicheno Blowhole. Je moet er niet te dicht bij komen anders kun je erg nat worden. We gaan daarna naar het Freycenit National Park aan de oostkust van Tasmanië. Hier is het mooiste strand van het eiland, namelijk Wineglass Bay. Na een flinke klim bereiken we het uitkijkpunt en zelfs in de stromende regen ziet het er geweldig uit. Na de lunch rijden we richting Diamond Island. Via het strand lopen we naar het eiland waar we een half uur over de rotsen klimmen en klauteren en een geweldig uitzicht hebben. Als we via het strand weer terug willen lopen naar de bus, zien we dat de vloed al is begonnen. Het water komt van links en rechts en iedereen krijgt natte voeten. Het is dus erg verstandig om op tijd weer terug te lopen. Met soppende schoenen zit ik weer in de bus op weg naar een wildlifepark met de bekende Tasmanian Devil. Als we aankomen is het net voedertijd voor de Devils. Wat een geluid komt er uit zo’n klein beestje! Ik heb zelf ook zo’n duiveltje geaaid en wat voer gekocht voor de kangoeroes en de wombats. Kwam er heel lief een moederkangoeroe met een baby in de buidel naar me toe gesprongen, heel schattig. Zodra het begint te schemeren is het weer tijd om naar een hostel te gaan. In het hostel hebben we ‘s avonds een barbie, dat is een Australische barbecue. Australiërs vinden het geweldig om te barbecuen en dat wordt ook groots aangepakt. De komende vier dagen hoef ik geen eten meer.

Bay of Fires
De laatste dag van de tour is alweer aangebroken. Als eerste gaan we naar de Bay of Fires. Australië, Bay of FiresVia het strand lopen we naar de baai waar het door de oranjeachtige kleur lijkt alsof de rotsen in vuur en vlam staan. In de middag staan er nog twee watervallen op het programma; de Columba Falls en de Ralph Falls. Bij de tweede waterval zitten we zo hoog dat we gewoon midden in een wolk staan. Dan snel met de bus weer terug naar Launceston, afscheid nemen van de gezellige groep en meteen weer een andere bus in naar Devonport voor de ferry terug naar Melbourne.

Tasmanië is een leuk eiland voor jong en oud. Zelf heb ik dan een bustour gedaan, maar je kunt ook heel makkelijk een auto huren en gaan rondtoeren, want er zijn nog genoeg mystery spots.