vakantie informatie

Australië: Trip naar Fraser Island en Whitsundays

We moeten al erg vroeg opstaan omdat we van alles moeten regelen voordat we daadwerkelijk met de 4WD weg kunnen. Eerst krijgen we om 7.00 uur free pancakes. Vervolgens krijgen we uitleg over hoe we de spullen op het dak van de 4WD moeten binden, hoe de 4WD bestuurd moet worden en meer van dat soort dingen. Om 10.00 uur is alles klaar en rijden we weg. Eerst rijden we naar de plek waar de ferry naar Fraser Island vertrekt. Daar stappen we op en na zes minuten zijn we er. Eerst rijden we naar het strand langs de oostkust. Dit is het enige strand waar we mogen rijden met de 4WD.

Het is echt super vet om hier over het strand te crossen! Je vliegt echt alle kanten op! We slaan af naar Central Point, hier picknicken we en doen we een korte rainforest walk. We komen met de auto nog vast te zitten in het zand, maar na de wielen uitgegraven te hebben, rijden we weer vrolijk verder. We vullen het ijs van onze coolboxen aan in Eurong, een klein ‘dorpje’ bestaande uit een straat en rijden vervolgens door naar Lake McKenzie. Hier kunnen we zwemmen. We zijn er echt aan toe, want het is super warm! Het water is erg mooi schoon, een van de zuiverste waters van Australië. Je kunt het zelfs drinken. Daarna rijden we rond 17.00 uur weg omdat het verstandig is om voor het donker een slaapplek te vinden en gekookt te hebben. We gaan terug naar het strand want daar heb je de gratis campzones. Met moeite vinden we een plek, alleen zijn er geen wc’s en moet er iemand met je mee zodat je niet door een dingo wordt aangevallen als je gaat plassen. We maken twee groepen, een paar mensen gaan koken en de andere groep gaat de tenten opzetten. We eten salade met vlees en aardappels. We zitten met zijn allen op een groot zeil, waar we nog de hele avond kletsten.

Eli Creek
Vanmorgen waren we vroeg wakker want we brandden de tent uit. Eerst breken we de tenten af en ontbijten we met baked beans en eieren. Niet echt mijn favoriet. Daarna rijden we weer naar Eurong voor ijs, het is alweer gesmolten! Daarna door naar Eli Creek om te zwemmen. Het water is echt superkoud, erg lekker. Daarna rijden we verder naar The Shipwreck, dit mag eigelijk niet omdat we nu in de hightide over het strand rijden en dat is verboden. We komen er zelfs achter dat je een boete kunt krijgen als je gespot wordt. Maar goed, we komen veilig aan. The Shipwreck is een oud schip, best mooi om te zien. Daarna rijden we door naar Indiana Head. Onderweg stoppen we nog in Cathedral Beach, een ander ‘dorpje’ en eten daar wraps aan een picknicktafel. We krijgen nog gezeur met een mevrouw omdat we daar onze afwas doen en onze matjes neerleggen op het gras om te relaxen. Dat is niet de bedoeling, zegt ze. Ons volgende doel is Indiana Head. Hier zijn de Champagne pools te zien, op een bijzondere manier door de zee ontstane watertjes. Maar we kunnen deze niet bereiken met de auto en het is te warm om er helemaal heen te lopen. We klimmen wel de rots op en hebben een erg mooi uitzicht vanaf daar. Als je de afgrond inkijkt, zou je haaien en dolfijnen moeten kunnen zien, maar wij zien alleen een rog. Daarna rijden we terug langs het strand om een slaapplek voor de nacht te zoeken. Het is wederom een hele zoektocht, uiteindelijk vinden we een plek vlakbij Eli Creek en zijn we weer terug waar we die dag begonnen zijn. We zetten onze tenten op en rijden daarna naar Eli Creek om af te koelen. Hier raken een paar mensen van onze groep aan de praat met wat gasten en die besluiten om bij ons te komen kamperen. Eerst dacht ik van oke, ik weet niet of ik dat leuk vindt, het zijn van die lawaaiige veelzuipende wezens, maar uiteindelijk is het best gezellig. Ik kijk nog even sterren met mijn zus op het strand. Ook bewonderen we de glinsteringen die vlak onder de bovenste laag zand vlakbij zee te zien zijn. Het zijn een soort lichtgevende wormpjes, wel grappig. Daarna gaan we terug en slapen.

Afscheid van Fraser Island
Rond 7.30 uur ontbijten we met cerials en brood. Daarna gaan we op weg. Eerst drinken we Iced Coffee in Happy Valley, maar deze is slecht want ze zijn het ijs en de koffie vergeten, dus het was net melk! Vervolgens rijden we door naar Lake Biradeen om te zwemmen en te lunchen. De lake lijkt erg op McKenzie, alleen dan iets minder schoon en het water ruikt ook niet zo fris. Daarna rijden we terug naar de vertrekplek van de ferry. Rond 16.00 uur vertrekt deze. We komen nog in regen terecht onderweg, niet echt lekker. Daarna rijden we in de regen de boot op. We moeten weer terug omdat het de verkeerde boot blijkt te zijn! Na vijf minuten komt gelukkig onze boot. Daarna rijden we naar Rainbow Beach, naar ons Dingo’s hostel. Nog even getankt onderweg. We hoeven de auto niet schoon te maken omdat het zo hard heeft geregend, dat is wel mooi. In totaal hebben we op Fraser Island vijf dingo’s gezien, het blijkt dat wij recordhouder zijn van de groepen die op dezelfde dag als ons vertrokken zijn naar Fraser Island! Voor het eerst in drie dagen kan ik weer douchen! Rond 21.00 uur kruip ik bekaf in bed.

Airlie Beach
Vanmorgen vroeg opgestaan want we moeten uitchecken. Vervolgens een relaxt dagje gehouden. Naar de supermarkt gelopen, lekkere koffie gedronken in een cafe en een beetje gelezen en geschreven. Rond 17.50 uur gaan we op weg met onze Greyhound overnight bus naar Airlie Beach. In Harvey Bay stappen we over en moeten we erg lang wachten omdat de tweede chauffeur te laat is. Na 15,5 uur reizen komen we om 9.30 uur eindelijk aan in Airlie Beach. We gaan koffie drinken en wat eten. We gaan nog even internetten en vervolgens lopen we naar Abel Point Marina, de haven waar onze boot ligt. We hebben een tour geboekt met drie dagen zeilen en eten volgens de Italiaanse keuken. De boot heet Ron of Argyl. Het is een authentieke houten zeilboot, wel mooi om te zien. Daarna krijgen we eerst stingersuits, dit zijn pakken die we aan moeten als we willen zwemmen rond de Whitsundays. Er zitten hier namelijk heel veel dodelijke kwallen. Je moet helemaal ingepakt zijn wil je veilig zwemmen of snorkelen. We zitten met vijftien mensen op de boot. Na een introductiepraatje over de veiligheid, eten we pizza’s. Daarna gaan we op weg, we kunnen niet zeilen omdat er te weinig wind staat. Het is ook bewolkt, maar dat is niet zo erg want het is warm genoeg. Daarna krijgen we garnalen, toastjes met tonijnsalade en nog een sausje. We gaan voor anker bij Cia Harbour en brengen hier de nacht door. Er schijnen hier schildpadden te zitten, maar ik heb maar een keer een kopje boven zien komen. Daarna gaan we eten, gegrilde vis en salade. Vervolgens krijgen we nog thee/koffie en chocoladecake.

Whitsunday Island
Ik heb best goed geslapen. We ontbijten met fruit, cerials en croissants. Vervolgens varen we naar Whitsunday Island. Hier gaan we kijken bij de lookout en Whithaven beach, een heel mooi strand. Helaas regent het, maar het is zo warm dat we alsnog in bikini’s rond kunnen lopen door de regen! Terug op de boot zetten we koers naar Boarder Island om te snorkelen. Eerst krijgen we pasta en salade als lunch. Er staat vandaag meer wind, dus we kunnen zeilen! Het is echt gaaf zo op zee! Ik word wel supermisselijk, maar je moet iets voor zo’n ervaring over hebben! Vervolgens gaan we snorkelen, het is erg mooi onder water met het koraal en de vissen. Ik heb echt super aparte dingen gezien! Aan boord krijgen we toastjes met kaasjes, pate, avocadosalade,   olijven etcetera. Echt lekker! We gaan verder naar Refuge bay waar we die nacht blijven. De volgende dag varen we weer terug richting Airlie Beach. We hebben het stuk gezeild, ik werd niet zo misselijk deze keer omdat het rustig water was. Dus dat is wel mooi! De zon schijnt vandaag een beetje, toch nog een mooie dag! Rond 13.00 uur komen we weer aan in Airlie Beach, we leggen aan en lopen naar ons hostel Magnums. Hier liggen we in een zespersoonskamer, we moeten oppassen want er zijn afgelopen nacht allemaal backpacks gejat. Dus wij gaan heel voorzichtig doen en alle spullen goed bij ons hoofd leggen. Vervolgens gaan we even winkelen. ‘s Avonds eten we in ons hostelrestaurant, ik kies nacho’s gekozen, erg lekker. Daarna gaan we met de mensen van onze bootreis nog wat drinken.