vakantie informatie

Australië: Het avontuur tegemoet

Ik ben in Cairns, en zal hier voorlopig nog wel even blijven. Het is een erg leuke stad, met veel (avontuurlijke) dingen te doen, een mooie omgeving en ook het nachtleven is erg leuk. De alcohol vloeit rijkelijk hier, het is maar goed dat ik af en toe op mijn geld moet letten. Vorige week donderdag bedachten zeven anderen (drie Ieren, twee Belgen en twee Duitsers) en ik dat het wel erg leuk zou zijn om het regenwoud te gaan verkennen. En omdat we op het moment allemaal erg op ons geld aan het letten zijn (nou ja, er bewust van zijn dat je er op moet letten, maar toch wel uitgeven) wilden we niet met een tour.

Een avontuurlijke manier gingen we niet uit de weg. Dus hebben we (na lang zoeken) twee auto’s gehuurd en zijn we van vrijdag tot en met maandag ‘op reis’ gegaan. Ik ben in Kuranda, Port Douglas, Mossman, Daintree, Cape tribulation en Cooktown geweest. Erg mooi allemaal. Het regenwoud heeft echt prachtige bomen, immens groot, en mooie vormen en ook mooie watervallen. Ik heb ook stukken mangrovewoud gezien. Het is erg mooi om door het regenwoud te wandelen met het geluid van alle dieren en insecten. Ik had echt het gevoel dat ik midden in Tarzan zat. Het koken en slapen (en een slaapplek vinden) was ook een groot avontuur. We hadden alleen een driepersoonstentje. De rest moest dus in de auto of buiten slapen. Ik heb drie nachten in de auto geslapen, voorin, stoel achterover, best oke als je eenmaal slaapt. Een slaapplek vinden was vooral de eerste dag bijzonder. We wilden liever niet betalen, dus besloten we langs de weg ons tentje op te zetten. Daar hebben we gekookt (op ons geweldige minigaspitje), en een beetje gekletst en gedronken. Ondertussen reed er een stuk of vijf keer dezelfde auto langs. Echt prettig vonden we het niet. De zesde keer stopte de auto en kwam de bestuurder naar ons toe. Bleek het een ranger te zijn, die ons wegstuurde (“You’re not allowed to camp in Port Douglas”). Shit, kwam dan even wat eerder! De chauffeurs hadden namelijk al wat biertjes op. Maar goed, we moesten weg (snel tent afbreken) en naar een legale campplaats gegaan. De receptie was dicht, en we zijn ook (expres) voor openingstijd weer weggegaan, zodat het alsnog gratis was. De andere dagen zijn we maar wel op campings gaan slapen. Wel lekker met een zwembad en douche. De auto’s hebben we niet helemaal schadeloos Australië, groep in regenwoudachtergelaten. Tegen allebei de voorruiten was een steentje terechtgekomen, waardoor er een flinke pit, met grote scheur in beide voorruiten zat. We waren erg bang voor extra kosten (het zou $700 zijn), maar gelukkig is er niks over gezegd.

Bungee jumpen
Terug in Cairns heb ik even lekker een dagje gerelaxt. Het mooie van Cairns is dat bijna alle hostels een zwembad hebben. Dat is echt heerlijk. En hier hebben ze ook nog een volleybalnet (in en naast het water), dus een beetje actief doen kan ook nog! ‘s Avonds hebben Kristen en ik, wij zijn hier al vier weken friends in crime, erg leuk, besloten om de volgende dag te gaan bungee jumpen. Ik wilde het sowieso gaan doen, en Cairns is dan the place to be. Dus ‘s ochtends geboekt, een pakket met bungee jumpen, raften en skydiven, en ‘s middags zou het dan gaan gebeuren. Mijn god, wat was ik bang! Toen we er aankwamen hebben we eerst gekeken. Na een paar sprongen bekeken te hebben zijn we alle trappen naar boven gelopen. En bij elke tree dacht ik: “O help, waar ben ik aan begonnen?”. Ik ben nog nooit van mijn leven zo bang geweest. Eenmaal boven aangekomen waren er gelukkig nog een paar anderen voor ons. Dus konden we kijken. Ik had zelf maar even besloten dat Kristen eerst zou gaan. Na haar sprong (in een keer, met hard gegil en een flinke duik in het water) was het mijn beurt. Mijn hart ging ongeveer vijf keer zo snel als normaal. Eerst moesten alle veiligheidsdingen omgedaan worden en daarna moest ik naar het randje lopen (mijn voeten waren ingesnoerd, dus ik kon slechts kleine stappen zetten). Ik dacht dat ik ver genoeg was, maar ik moest met mijn tenen voorbij het randje, hellup! En toen werd er afgeteld. Vijf, vier, drie, twee, een. Help, nee, ik durf niet. En daar stond ik dan, doodsbang, en zonder te springen. We’ve got a scary one, werd er gezegd. Ik moest nu mijn handen samenvouwen en mijn handen volgen. En daar gingen we weer. Vijf, vier, drie, twee, een… whaaaa! Daar ga ik, ik gil de hele wereld bij elkaar, trappel met mijn benen, maar wat vind ik het gaaf zeg! Wat een kick geeft dit je, en wat een adrenaline. Echt een superervaring. Ik heb mijn sprong op dvd, en lig vooral dubbel om het stukje waarbij ik niet spring, en mijn keiharde gegil. Super!

Raften
De volgende dag zijn Kristen en ik gaan raften in Tully. Met acht man plus een guide zaten we in een boot. Het was erg leuk, vooral bij de waterval. Net een wildwaterbaan (alleen wat minder hoog), en op het einde val je eruit. Daarna ben ik er nog een keer uitgevallen door een harde stroming en rotsen. En tijdens mijn val verloor ik mijn peddel. Gelukkig werd ik erin gehesen (al was het water wel heerlijk verfrissend), en de peddel lieten we maar drijven, die was niet meer te redden. Ik had een plekje voorin, waarbij het belangrijk is te peddelen, dus kreeg ik de peddel van de achterste. Ik vond het erg gaaf, maar achteraf gezien niet slim om het de dag na het bungee jumpen te doen. Ik zat nog vol met adrenaline, en dit is dan een stuk minder eng. Maar desalniettemin heb ik er wel onwijs van genoten, en erg veel lol gehad door anderen nat te spatten en dingen precies andersom te doen zoals ze gezegd worden: go left, en dan naar rechts gaan. Op vrijdag had ik een rustig dagje. Beetje bij het zwembad gehangen, televisie gekeken, that’s it. En gisteren was dan de dag van het skydiven. Helemaal klaargemaakt, en naar het vliegveld gereden. Maar helaas, er was te veel wind en te veel wolken om verantwoord te gaan springen. Dus gingen we weer terug. Echt wel balen! Maar vanochtend zijn we wel gegaan. ‘s Ochtends heel vroeg. Ik kwam om 5.30 uur thuis van het stappen en om 7.30 werden we opgehaald. Pfoe! Viel niet mee, maar het mocht de pret niet drukken. Weer alles klaarmaken, en op naar het vliegtuig. Ik was helemaal niet gespannen. Op 14000 feet hoog mocht ik (in een Australië, bungee jumpentandemsprong) naar beneden springen. Erg gaaf, zestig seconden freefall, net of je zelf vliegt, echt mooi! En dan gaat de parachute uit, dacht even dat we vielen, maar dat hoort. Ik mocht ook even leiden (sturen), wow! En het uitzicht dat je hebt, echt mooi, en ver, want het was nu heel helder weer. Echt een superervaring. En ook dit heb ik op dvd.

Van de drie dingen vond ik bungee jumpen wel het gaafste. Daar krijg je zo’n adrenalinekick van, en dat was echt zo eng. Achteraf had ik dat beter als laatste kunnen doen, zodat de andere dingen spannender zouden zijn. Maar ach, ik heb nu ook van alledrie onwijs genoten!