vakantie informatie

Opnieuw ernstig misbruik brandstoftoeslag

Oplichting door touropatorsNu de code reisaanbiedingen een feit is, zijn touroperators op zoek gegaan naar nieuwe methoden om met een lagere prijs te kunnen adverteren. Een aantal touroperators hebben het antwoord gevonden in een nieuwe regel van de ANVR, Artikel 4 lid 3. In dit artikel geeft de ANVR de touroperator de mogelijkheid om haar klanten een naheffing te sturen voor brandstof toeslag, zelfs als de klant de volledige reissom al heeft betaald.

Als de volledige reissom nog niet is voldaan mag de touroperator de brandstoftoeslag doorbelasten tot 20 dagen voor de dag van vertrek.
Als de volledige reissom wel is voldaan mag de touroperator vanaf 6 weken voor vertrek geen brandstoftoeslag meer doorbelasten. Er geldt dan een prijsgarantie.
Voor reizen met Nederlandse charters naar Europese bestemmingen en Middellandse Zeelanden geldt een prijsgarantie vanaf het moment dat de reisovereenkomst is vastgelegd.

Een aantal reizigers klaagt op deze website over deze regeling. Het lijkt erop dat bepaalde touroperators, in dit geval KRAS, adverteert met een prijs zonder de brandstof toeslag om vervolgens na betaling van de klant een tweede factuur te sturen met daarin de brandstof toeslag. Een bezoeker schrijft dat KRAS hem een brief stuurde waarin aangeven was dat KRAS “vergeten” was de brandstoftoeslag te berekenen. Deze man werd gevraagd nog even 396 euro extra over te maken, dit was 34,3% van de reissom! Lijkt mij dat KRAS hiermee op slinkse wijze de code reisaanbiedingen aan het ontduiken is. Een brandstof toeslag van maximaal 20 euro is nog aannemelijk, maar 396 euro heeft niks meer met een brandstof toeslag te maken.

In de regels van de ANVR staat dat een klant bij een dergelijk verzoek de reis kosteloos mag annuleren, maar omdat de reis zes weken voor vertrek meestal al helemaal ingepland staat en een vervangende reis of niet meer beschikbaar is of een stuk duurder is geworden wordt over het algemeen met deze naheffing ingestemd.

Wij hebben deze meneer aangeraden contact op te nemen met de consumentenbond. Mocht u ook een dergelijke naheffing hebben gekregen van KRAS of een andere reisorganisatie, maak hier dan alstublieft zo snel mogelijk melding van bij de Consumentenbond. Hoe meer aanmeldingen, des te eerder er tegen wordt opgetreden.

Consumenten kunnen hun ervaring melden via reislokkertjes@consumentenbond.nl of door een brief te sturen aan de Consumentenbond, Antwoordnummer 21001, 2502 VB Den Haag.

Hier vindt u het de regels van het ANVR m.b.t. de brandstof toeslag.

Datum artikel: 9-03-2008 Onderzoek



Zie ook:

Eén reactie op Opnieuw ernstig misbruik brandstoftoeslag

  1. werner
    11-08-2008 10:35
    1

    wij hebben bij kras geboekt naar curacao en hebben een naheffing voor brandstoftoeslag van 160 euro bij te betalen waar ik het niet mee eens ben.De reis is goedkoper geworden en dat had ik gemeld daar kreeg ik niets van terug en een week later krijg ik wel een nota van die 160 euro.wij vertrekken op 28-09-2008.
    Graag zou ik een reactie van U willen of ik dit moet betalen of niet. Dank U

Een reactie toevoegen over Opnieuw ernstig misbruik brandstoftoeslag

ATP vakanties