vakantie informatie

Oad groeit ondanks tegenslag Turkije

Oad LogoOndanks een volkomen onverwachte fikse tegenslag bij de boekingen naar Turkije ziet reisorganisatie Oad de omzet dit jaar met 100 miljoen euro toenemen tot 882 miljoen. De groei is vooral te danken aan de overname van de reisbureaus van Hotelplan. Dat heeft de op een na grootste reisonderneming van Nederland woensdag bekendgemaakt.

Zonder overnames zou de groei beperkt zijn gebleven tot 1 procent. “Dat is nog altijd beter dan onze concurrenten. Want de traditionele reisorganisaties die bij de ANVR zijn aangesloten, zagen de omzet juist 1 procent dalen”, relativeerde topman Louis Frankenhuis.

Na de winkelketen komt vanaf volgend jaar ook de reisorganisatie van Hotelplan in de cijfers van Oad terecht, wat voor nog eens 85 miljoen euro omzetgroei zal zorgen. Oad heeft het jarenlang kwakkelende Hotelplan stevig onder handen genomen. “Nieuwe algemeen directeur, nieuw management team, onderbrengen van de hele administratieve afhandeling bij Oad”, somde commercieel directeur Julius ter Haar op. Hotelplan moet bovendien zo min mogelijk overlap hebben met de reizen van Oad en een “eigen gezicht” krijgen.

De groei had groter kunnen zijn als Turkije, waar Oad marktleider is, geen roet in het eten had gegooid. Het aantal boekingen daalde met 30 procent. Het reisconcern geeft een waaier aan verklaringen: door de economische voorspoed laten consumenten de voordelige all-invakanties links liggen. Juist die formule was jarenlang populair in Turkije. Oad noemt verder de onrust in het gebied, de vogelgriep begin dit jaar en zelfs de komst van hordes Russische vakantiegangers als oorzaken van de dalende populariteit van Turkije.

“We hebben dat gedeeltelijk kunnen compenseren met andere bestemmingen aan de Middellandse Zee, met name Griekenland en Spanje”, licht Frankenhuis toe. Hij wil bovendien dat luchtvaartmaatschappijen in de toekomst delen in de sores.

Oad, nog altijd een familiebedrijf, steekt ruim 10 miljoen euro in de ontwikkeling van nieuwe informatica. Dat moet boekingen via internet, nu al goed voor 50 miljoen euro omzet, veel makkelijker maken. Toch gelooft directeur Ter Haar niet dat onlineboekingen de reisbureaus zullen wegvagen. Dat zelf boeken via het web goedkoper zou zijn, is vooral perceptie van de klant, denkt hij. “De afgelopen jaren is een derde van de reiswinkels in Nederland gesloten, maar wij verwachten dat de bodem is bereikt.” Oads eigen keten, de ruim 220 winkels van Globe, zag dit jaar de omzet met 8 procent toenemen.

Reizen zullen de Nederlanders in elk geval altijd blijven doen, concludeerde topman Frankenhuis uit een eigen onderzoekje. “De afgelopen jaren hebben we gezien: wat er ook gebeurt met de economie, mensen laten hun vakantie niet meer staan. Ik beschouw dat als een trendbreuk. Vakantie is een primaire levensbehoefte geworden.”

Datum artikel: 23-08-2006 Oad



Zie ook:

Een reactie toevoegen over Oad groeit ondanks tegenslag Turkije

ATP vakanties