vakantie informatie

Vergoeding bij vliegvertragingen

SchipholVliegtuigpassagiers kunnen bij vertraging van vluchten of overboekingen nu definitief een schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappijen eisen. Het Europese Gerechtshof heeft deze nieuwe EU-richtlijn rechtskrachtig verklaard.

Enige airlines hadden zich daartegen verzet en een klacht ingediend. De richtlijn is al sinds februari vorig jaar van kracht. Zij geldt voor alle vluchten van en naar een luchthaven binnen de Europese Unie.
Als men bij een geboekte en betaalde vlucht niet mee kan wegens annulering van een vlucht of overboeking kan men tot 1500 kilometer een compensatie eisen van 250 euro, tot 3500 kilometer 400 euro en nog verder 600 euro. Tenzij de luchtvaartmaatschappij kan bewijzen dat ze zelf daaraan geen schuld heeft, bijvoorbeeld door slecht weer of een staking van vliegloodsen. Als een vlucht wordt geannuleerd moet een airline de passagier daarover twee weken tevoren informeren of een alternatief aanbieden. Bij het uitvallen van een vlucht of overboeking kan de vergoeding van de volledige ticketprijs worden geëist of als alternatief omboeking op een andere vlucht. Bij een wachttijd van meer dan twee uur bestaat het recht op een maaltijd, verfrissingen en eventueel een hotelovernachting. De vergoeding moet bij de airlines worden aangevraagd.

Datum artikel: 11-01-2006 Luchtvaart



Zie ook:

18 Reacties op Vergoeding bij vliegvertragingen

  1. ulven aurich
    17-01-2006 15:06
    1

    Op grond van de nieuwe EU wetgevingen hebben reizigers bij genannuleerde vluchten recht op tot maximaal 600 euro schadevergoeding. Een vaak gehoorde uitweg van de luchtvaartmaatschappij is dat het om overmacht gaat, omdat het een technische schade betreft.

    Dit is mij bij Varig ook overkomen, en ik wil hier in beroep tegen gaan. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of meer over kan vertellen (mogen ze dit zomaar doen, zal het I V7W hiermee akkoord gaan, etc)?

    Hartelijk dank voor je reactie,

    Ulven

  2. els beerenhout
    13-04-2006 17:32
    2

    ik hoorde van deze wetgeving en mijn vraag is hoe je dit moet aanvragen
    ik had behoorlijk lange vertraging van mijn vlucht van amsterdam naar portugal vanwege stakingen in parijs
    we kregen tijdens de vertraging van meer dan 4 uur zelfs geen koffie, thee of fris aangeboden
    hoe kan ik in aanmerking komen voor deze regelgeving?
    hartelijk dank voor eventule hulp
    els beerenhout

  3. W.Roggeveen``
    22-05-2006 14:49
    3

    meer dan 4 uur vertraging bij vlucht vanaf Schiphol naar Hong Kong op 28 jan.j.l. met vlucht CX 270, wegens problemen met de brandstof computer. Claim om vergoeding werd afgewezen vanwege veiligheidsaspect. Wat te doen en waar heb ik recht op. (We mochten het vliegtuig niet verlaten en kregen een broodje plus fris.
    M.vr. gr.
    W.Roggeveen

  4. H.Schilder
    1-02-2008 15:02
    4

    01-02-2008
    Wij zouden vangaad om 11.45 naar Malaga vliegen.
    De vlucht is geannuleerd en nu kunnen we pas zondag zelfde tijd vertrekken.
    Onze accomodatie is reeds betaald, en hoe het met de autohuur zit weten we nog niet.
    Hebben wij recht op een vergoeding of is hier
    vanwege weersomstandigheden niets aan te doen?
    Met vr. gr.
    H.Schilder

  5. Michel
    2-02-2008 14:05
    5

    Voorzover ik weet dient u een schadevergoeding altijd bij de luchtvaartmaatschappij zelf in te dienen. Kijk op de betreffende website of u het adres, e-mail of telefoonnummer van de klantenservice kunt vinden.
    Bewaar altijd uw tickets, omboektickets, etc.

    Het is ook aan te raden om om een geschreven verklaring van vertragingn van de luchtmaatschappij te vragen.

    Als u bij een (ANVR) reisbureau heeft geboekt dan kunt u deze benaderen met uw klacht. Reageer zo snel mogelijk, wacht niet te lang met indienen.

  6. jose van erp
    3-04-2008 22:38
    6

    9 maart zijn wij met china airlines terug gekomen van Bangkok. 1 dag later dan gepland wegens overboeking. Wij hebben vrijwillig hierin toegestemd omdat we dynasty classe terug konden vliegen en ondergebracht werden in een goed hotel.Komen wij toch nog in aanmerking voor vergoeding?????

  7. g.den herog
    18-08-2008 13:27
    7

    ge-achte heer wij vliegen 19-8-2008 met arkefly naar antalya wij zouden vertrekken om 10.10 nu krijg ik 10minuten geleden een email dat er een vertraging is van vijf en halfuur en dat wij pas om 15.30 vertrekken kan ik nog in aanmerkihg komen voor een vergoeding in afwachting van uw antwoord b.v.d g.den hertog

  8. Fam Avan de beek
    25-08-2008 09:52
    8

    Wij hebben op 7-08 met de vlucht HV0403 10uur
    vetraging gehad. De grondstewardess(Transavia) heeft ons toen meegedeeld dat als wij meer als 8 urr vertraging hadden wij de reissom terug kregen.
    Maar nu zeggen ze: het is overmacht

    fam A van de beek barnedveld 0342417761

  9. Katjoeng
    25-11-2008 16:14
    9

    J.T. Katjoeng en T. Trimoredjo
    geachte heer mevrouw
    Op 22 mei 2008 zouden we om 12.30 vertrekken naar paramaribo maar bij aankomst op schiphol blijkt dat de vlucht vertraagd is tot 16.30 dat is een vertraging van 4 uur, komen wij hier in aanmerking voor een vergoeding, in afwachting van uw antwoord bvd

    fam. T. Katjoeng – Trimoredjo

  10. C. Jansen
    29-05-2009 20:36
    10

    Mij vluchtnummer pgt735 van antalya, naar Schiphol Adam.
    Had een vertraging van 24 uur, mij oorspronkelijke vertrektijd was op 8-5-09 om 16;50.
    Deze vlucht is uiteindelijk pas vertrokken op 9-5-09 om 16;50.
    Volgens de EU verordening 261/2004 kom ik in aanmerking voor een vergoeding? Omdat de vlucht 3500 km buiten de EU unie is, Claim ik drie keer 600 Euro.

    Kom ik hiervoor in aanmerking?????

  11. Dirk
    30-05-2009 11:45
    11

    Misschien eens bij aviaclaim.nl op de website kijken?

  12. Henk
    18-06-2009 20:50
    12

    Wij hadden afgelopen week ook een vertraging van 12 uur bij een Transavia vlucht van Faro naar Amsterdam vanwege een vogel in de motor van het vliegtuig dat ons op zou halen.

    We konden de koffers in Faro weer bij de bagageband ophalen en moesten naar buiten waar 3 bussen wachten die ons naar een FANTASTISCH hotel brachten wat op zich al een hele ervaring was!!! We kregen een warme maaltijd….het was 23.15 uur…allemaal prachtig geregeld. Ik heb het gevoel dat er mensen bij waren die hier weer grondig misbruik van gaan maken(claimen) maar wat mij betreft is de kous hiermee af. Leven en laten leven!

    Mooi hoe alles zo snel en goed werd georganiseerd!

    Petje af!

  13. bea
    19-06-2009 20:41
    13

    Wij zouden 6 juni vertrekken naar malaga om 05.30 en werd vrijdag gebeld dat we 2uur later zouden vertrekken prima en we moesten ook nieuwe papieren ophalen.Aangekomen op schiphol nog gevraagd of er vertraging was nee hoor werd er gezegd dus afwachten welke gate we moesten hebben,om 7 uur komt er op te staan vertrek 16.15 dus balen mijn moeder van bijna 80 erbij erg vermoeiend.uiteindelijk vlogen wij pas om 19.15,we werden totaal niet geinformeerd erg slordig het was met transavia vergoeding of niet.?meer dan 11 uur vertraging.

  14. bea
    19-06-2009 20:43
    14

    krijgen wij nog iets vergoed ,?

  15. Redactie
    26-06-2009 09:44
    15

    U beseft toch hopelijk wel dat dit een nieuwswebsite is?

  16. coldenhoff
    10-05-2010 13:37
    16

    Klopt het dat op grond van deze regeling de uitkering alleen geschied bij annulering; niet bij vertraging. Wie kan mij hierover inlichten. het betreft een vllucht met 5 uur vertraging. Geen maaltijd of drankje. Niet eens op de zelfde dag uitgevoerd. (orspronkelijk 22.15 uur; werd 03.15 uur.
    groet Dave

  17. jopie de rover
    21-09-2010 16:59
    17

    ik had 15 uur vertraging van dominicaanse rep. naar amsterdam heb (11 april) gelijk met avia claim contact gezocht.
    volgens die berichten heb ik recht op een vergoeding van 600 euro
    ben nu ruim 5 maanden verder heb nog niets ontvangen.
    volgens avia claim komt omdat er een achterstand is met uitbetalen bij arke fly, dat was 4maanden geleden.
    heb er eerlijk gezegd nog weinig vertrouwen in.

  18. Danielle
    21-04-2011 09:32
    18

    Zijn hier nog meer mensen die een claim bij Avia claim hebben ingediend en hier tot op heden geen resultaat van hebben gekregen? Ik heb in juli 2010 een claim ingediend en tot op heden niets ontvangen. Daarom besloten mijn claim terug te trekken en nu wordt er geld van mij geeisd voor de uren dat ze gewerkt hebben aan mijn claim. Meer mensen hiermee ervaring?

Een reactie toevoegen over Vergoeding bij vliegvertragingen

ATP vakanties