vakantie informatie

Veel bagage op vliegvelden in Europa raakt zoek

favoursOp Europese vliegvelden verdwijnt nog steeds veel bagage van reizigers. Bij de grote Europese luchtvaartmaatschappijen raken op elke duizend passagiers gemiddeld twaalf koffers zoek, meldde de Association of European Airlines (AEA) maandag.

De KLM spant de kroon, zo blijkt uit het onderzoek. Van elke duizend koffers van KLM-reizigers komen er gemiddeld 17,4 niet of niet op tijd op de plaats van bestemming aan. Bij TAP Portugal zijn dat er zestien en bij British Airways 15,6. Wie reist met relatief kleine luchtvaartmaatschappijen als Turkish Airlines (4,1) of Air Malta (4,8) heeft de meeste kans dat de koffers ‘gewoon’ op tijd op de juiste bestemming aankomen.

De AEA krijgt de gegevens over kwijtgeraakte koffers van 24 Europese luchtvaartmaatschappijen. Volgens de organisatie wordt het grootste deel van de vermiste bagage overigens weer opgespoord en zonder al te veel vertraging bij de gedupeerde eigenaars afgeleverd. De onderzoekscijfers komen uit de periode april-juni 2005. In die drie maanden hebben de luchtvaartmaatschappijen samen 88 miljoen reizigers vervoerd op in totaal 940.000 vluchten.

Wanneer passagiers langer dan drie weken op hun bagage moeten wachten, krijgt die officieel het predikaat ‘vermist’. De vergoeding per zoekgeraakte koffer, rugzak of tas is dan ongeveer 1000 euro.

bron: nu.nl

Datum artikel: 8-08-2005 Luchtvaart



Zie ook:

2 Reacties op Veel bagage op vliegvelden in Europa raakt zoek

  1. b.f. croese
    17-07-2009 12:25
    1

    Onze dochter is op 11 juli vertrokken voor een vlucht naar Forli met luchtvaartmij Windjet. Haar koffer bleek zoek en is tot op heden niet teruggevonden. Morgen komt ze weer terug. En de koffer ? De bagageafhandelaar in Nederland kan ons niet verder helpen, de reisorganisatie (Ferio Vakanties)kan ook “helaas” niets voor ons doen.

  2. m.horeman
    15-09-2009 12:47
    2

    Bij aan komst op Lombok 1 juni 2009 geen koffer, 10 dagen op moeten wachten, was op schiphol naar Madrid gestuurd ipv naar Lombok. Wij vlogen met Singapore Airlines. In Kuta Lombok was nauwelijks iets te kopen. Al onze bagage zat in 1 koffer. Wij hebben bij Singapore Airlines een claim ingediend voor de ongemakken van 10 dagen. Tot op heden doen zij erg moeilijk om dit op coulante wijze af te handelen.

Een reactie toevoegen over Veel bagage op vliegvelden in Europa raakt zoek

ATP vakanties