vakantie informatie

Martinair voor de rechter

MartinairEen groep van 40 reizigers van een meer dan 24 uur vertraagde vlucht van Martinair tussen Amsterdam en Calgary (Canada) wil voor de rechtbank in Haarlem alsnog een schadevergoeding afdwingen. Dat heeft EUclaim, het bedrijf dat de procedure aanspant namens de gedupeerden, vrijdag bekendgemaakt.
Als de voorzieningenrechter de schadevergoedingen toekent, dan ontstaat volgens EUclaim internationale jurisprudentie. In eerste instantie oordeelt de rechter over 24.000 euro aan claims. Martinair beroept zich op overmacht en weigert reizigers schadevergoedingen te geven.

Woensdag kondigde EUclaim al aan dat het naar de rechter zou stappen. Toen was nog onduidelijk wat voor soort juridische procedure het zou worden.

Een woordvoerder van Martinair gaf meteen al aan dat zijn bedrijf de zaak met vertrouwen tegemoet ziet. De vertraging van de gewraakte vlucht bedroeg 24 uur en 39 minuten en werd volgens de zegsman van Martinair veroorzaakt door een technisch mankement. „Wij voldoen aan alle regels die er zijn. Als we moeten betalen, dan betalen we. Maar hier was sprake van overmacht.”

Volgens EUclaim hebben reizigers op grond van Europese regels recht op 600 euro schadevergoeding als hun vlucht 24 uur vertraagd is, en als er geen sprake was van een overmachtsituatie. Op basis van eigen onderzoek meent EUclaim dat Martinair structureel een onrealistisch vluchtschema hanteert en het risico van het uitvallen van toestellen afwentelt op de klant.

EUclaim meent een sterke zaak te hebben. „De luchtvaartmaatschappijen beroepen zich bij vertragingen en annuleringen vrijwel altijd op overmacht”, weet directeur Hendrik Noorderhaven. „Terwijl de waarheid vaak heel anders is, en wij kunnen dat bewijzen.”

Noorderhaven heeft de beschikking over databestanden van een reeks internationale luchtvaartorganisaties. De 42 computers van EUclaim houden dag en nacht, 365 dagen per jaar bij welke vliegtuigen van welke maatschappijen zich waar bevinden.

De gegevens worden aan elkaar gekoppeld en zo ontstaat een exact beeld van alle vluchtbewegingen. Historische gegevens tonen niet alleen precies aan hoeveel vertraging individuele vluchten hadden, maar ook wie de zwakke broeders zijn onder de luchtvaartmaatschappijen, tot op toestelniveau.

Datum artikel: 26-02-2008 Luchtvaart



Zie ook:

Een reactie toevoegen over Martinair voor de rechter

ATP vakanties