vakantie informatie

‘Euro-actie Transavia misleidend’

logo transavia De reclame van Transavia waarbij vliegtickets van 1 euro werden aangeprezen, was misleidend. De Reclame Code Commissie vindt dat de luchtvaartmaatschappij had moeten vermelden wat de reis ongeveer zou gaan kosten.

De Consumentenbond had de zaak tegen Transavia aangespannen, omdat een ticket vele malen duurder uitviel dan 1 euro. De Reclame Code Commissie vindt dat de vervoerder onduidelijk was over de toeslagen die reizigers moesten betalen.

“Uiteindelijk blijkt men tientallen malen duurder uit te zijn dan de in de uiting genoemde prijs”, aldus de commissie in haar voorlopige oordeel. De reclame was daarom misleidend. Transavia mag voortaan geen 1-euro-acties meer houden.

De uitspraak is nog niet definitief omdat Transavia nog in beroep kan gaan. De maatschappij kondigde dinsdag aan dat te doen. De advertentie was voldoende duidelijk, vindt de onderneming. De consument wist dat hij meer moest betalen dan 1 euro. Bovendien is adverteren op deze wijze al jaren gebruikelijk in de reiswereld, stelt de luchtvaartmaatschappij.

Transavia bood deze zomer 50.000 tickets aan naar Berlijn, Kopenhagen, Glasgow en Londen voor 1 euro exclusief toeslagen.
De reisbranche is onlangs overeengekomen vanaf april volgend jaar alle toeslagen te vermelden in advertenties en reisbrochures.

Consumenten kunnen dan precies nagaan wat ze kwijt zijn aan bijvoorbeeld heffingen voor beveiliging en dure brandstof. Reclames als de euro-actie van Transavia zijn dan niet langer toegestaan.

Bron: Nu.nl

Datum artikel: 26-09-2006 Luchtvaart



Zie ook:

Een reactie toevoegen over ‘Euro-actie Transavia misleidend’

ATP vakanties