vakantie informatie

E-ticket steeds populairder

E-ticketZoals we eerder schreven zit de luchtvaart branche als geheel in zwaar weer. Een van de middelen om kosten te besparen is de invoering van het elektronische ticket. Elk elektronisch ticket betekent een besparing van 9 dollar per passagier voor de maatschappijen en een e-ticket kan niet kwijt geraakt worden.
De internationale organisatie voor de luchtvaart IATA heeft de introductie van het e-ticket bovenaan de agenda staan. Om er zeker van te zijn dat eind 2007 zoals gepland alle papieren tickets zijn verdwenen, werken 39 mensen fulltime aan het project. Ze hebben nog een lange weg te gaan. Inmiddels is 29 procent van alle uitgegeven tickets elektronisch. Dat moet eind dit jaar 40 procent zijn en volgend jaar 70 procent.

KLM

Meer dan de helft van de luchtvaartmaatschappijen maakt nog geen gebruik van het e-ticket. Dat lijkt veel, maar valt eigenlijk mee, lichtte Bryan Wilson toe. Hij is bij de IATA verantwoordelijk voor het project. “Het gaat vooral om kleinere maatschappijen die nog geen 13 procent van alle tickets wereldwijd uitgeven.” Grote maatschappijen als Air France-KLM, Lufthansa en British Airways liggen volgens Wilson goed op koers om over drie jaar alleen nog maar elektronische vervoerbewijzen te verkopen. Wilson deelde in het bijzonder een pluim uit aan KLM.

Kleinere vervoerders in Afrika, delen van AziĆ« en het oosten van Europa vormen een groter probleem. De IATA besteedt veel aandacht aan deze gebieden van de wereld. “We voeren uitgebreid campagne om te benadrukken dat ze de tijd niet hebben om dit te negeren”, zei Wilson.

De IATA hecht zo veel belang aan het e-ticket, omdat de kostenbesparingen behoorlijk oplopen. De organisatie heeft becijferd dat alle luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk een slordige 3 miljard dollar per jaar kunnen besparen. In een branche die afgelopen jaar een verlies heeft geboekt van 4,8 miljard dollar, kan zo’n bedrag net het verschil uitmaken.

Obstakels

Ondanks de gestage voortgang die grote luchtvaartmaatschappijen boeken, liggen er juist voor hen nog een hoop obstakels op de weg. Het blijkt redelijk moeilijk om de diverse computersystemen zo op elkaar aan te sluiten dat passagiers met een e-ticket probleemloos van de ene op de andere maatschappij kunnen overstappen. Wilson: “Als we dit niet voor elkaar krijgen, is het straks niet meer mogelijk om met een ticket heel de wereld over te reizen.” Het plotseling omboeken van iemand wegens bijvoorbeeld slecht weer maakt de situatie alleen maar ingewikkelder.

Bovendien hebben sommige regeringen bezwaren tegen het afschaffen van de papieren vervoerbewijzen. Op sommige luchthavens moeten vakantiegangers bijvoorbeeld verplicht hun vliegticket te laten zien als onderdeel van de veiligheidsmaatregelen. “Wij moeten deze overheden ervan overtuigen dat een e-ticket echt een geldig ticket is”, zei Wilson. “We hebben nog 2,5 jaar te gaan. We zullen het voor elkaar krijgen.”

Datum artikel: 31-05-2005 Luchtvaart



Zie ook:

Een reactie toevoegen over E-ticket steeds populairder

ATP vakanties