vakantie informatie

KLM wil dat piloot gastvrij wordt

klm logoDe KLM wil dat de nu nog onzichtbare piloot zich weer aan de passagiers vertoont en een praatje met ze maakt. Net als vroeger.

Vroeger dineerde de piloot tijdens lange vluchten nog wel eens met de passagiers, maar tegenwoordig geeft hij hooguit wat vluchtinformatie via de intercom. KLM wil oude tijden doen herleven.

De piloot moet weer praten met de klant, aldus een verhaal in het blad de Wolkenridder van KLM.

‘Piloot is veel meer een technisch beroep geworden’, zegt een KLM-woordvoerder. Hij brengt het grootste deel van zijn tijd door in de cockpit en is nauwelijks in de cabine te vinden. Sinds de terroristische aanslagen van 2001 in de Verenigde Staten is dat alleen maar erger geworden.

De klanten waarderen de persoonlijke aandacht van de vlieger juist enorm, aldus KLM.

De luchtvaartmaatschappij is daarom een programma begonnen, met de naam 2BCaptain, dat de piloot weer in contact moet brengen met de klant. Het is bijvoorbeeld de bedoeling dat hij af en toe een rondje maakt in de cabine en de passagiers goed op de hoogte houdt van vertragingen.
KLM hoopt zich zo van de concurrentie te kunnen onderscheiden.

‘Want daar gaat het uiteindelijk om: dat de klant voor zijn volgende reis weer voor KLM kiest’, zegt E. Bult, verantwoordelijk voor 2BCaptain, in het personeelblad van de luchtvaartmaatschappij.

Niet iedere piloot reageert even enthousiast op het programma, geeft de woordvoerder toe. De vliegers moeten nu alleen het toestel veilig en efficiƫnt van A naar B brengen en sommigen zijn niet zo goed in het voeren van luchtige gesprekken.

Ze kunnen wel rekenen op speciale trainingen waardoor hun dat in de toekomst veel makkelijker moet afgaan.

De luchtvaartmaatschappij zal bovendien nieuwe piloten onder meer selecteren op hun ‘communicatieve vaardigheden’, zegt de woordvoerder.

Link: Molblog

Datum artikel: 7-07-2005 KLM



Zie ook:

Een reactie toevoegen over KLM wil dat piloot gastvrij wordt

ATP vakanties