vakantie informatie

D-reizen stuurt aan op prijzenoorlog?

d-reizenDe prijzenoorlog tussen de supermarkten waar het moederbedrijf van D-reizen, Dirk van den Broek, vol in is verwikkeld, lijkt zich nu ook te gaan verplaatsen naar de reisbranche. Al geruime tijd zijn we bekend met de term “Dezelfde reis voor de laagste prijs”, die D-reizen gebruikt in haar marketing uitingen. Vandaag staat in de Telegraaf een artikel waarin D-reizen deze term kracht bijzet door een onderzoek te publiceren waarin ze haar eigen leveranciers tegenover elkaar zet en de prijsverschillen laat zien. Vooral Evenementsreizen en Easycamp krijgen het zwaar te verduren.

Een beetje vreemd is het dat er slechts een zeer beperkt aantal reizen getoond worden waarbij de verschillen inderdaad aanzienlijk zijn, maar deze prijsverschillen zijn vaak eenvoudig te verklaren: acties, inkoopmoment, toeslagen, etc. Als er nu uit het onderzoek naar boven kwam dat een (gewogen) gemiddelde prijs van alle reizen (of een representatieve selectie) bij bijvoorbeeld Arke substantieel hoger ligt dan bijvoorbeeld Vrij Uit dan zou ik veel meer waarde hechten aan de uitkomsten van zo’n onderzoek.
Het artikel in de Telegraaf klinkt dan ook veel meer als een verkapt marketing verhaal, dan een oprecht onderzoek om de reisconsument te informeren. Jammer ook dat de Telegraaf niet kritischer is ipv het persbericht klakeloos over te typen.

Datum artikel: 14-02-2006 D-Reizen



Zie ook:

Een reactie toevoegen over D-reizen stuurt aan op prijzenoorlog?

ATP vakanties