vakantie informatie

Code reisaanbiedingen 1 april van kracht

shake hands Nog ruim een halfjaar en dan moet het afgelopen zijn met misleidende reclame voor vakantiereizen. Na jarenlang onderling gesteggel hebben vrijwel alle relevante belangenorganisaties zich verenigd achter de zogenoemde code reisaanbiedingen.

Staatssecretaris Karien Van Gennip (Economische Zaken) neemt de afsprakenlijst maandag in ontvangst uit handen van vertegenwoordigers van onder meer het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen, de Hiswa, Koninklijk Nederlands Vervoer en Barin (koepelorganisatie luchtvaartmaatschappijen). Vanaf 1 april 2007 moeten alle reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen die actief zijn op de Nederlandse markt zich houden aan de code.

Bedrijven die vakanties, vliegreizen, bustrips of combinaties van die producten verkopen, moeten vanaf dat moment in hun advertenties en andere uitingen eerlijk zijn over de kosten. Ze mogen niet langer adverteren met prijzen die gestript zijn van allerlei kosten, die erbij komen zodra de klant gaat boeken.

Voor de datum van 1 april is gekozen omdat dan het toeristische zomerseizoen begint. De gidsen voor het winterseizoen zijn allang gedrukt. Als de code nu van kracht zou worden, zou een verschil ontstaan tussen de prijzen in deze gidsen en de prijzen in bijvoorbeeld krantenadvertenties. “Dat zou grote verwarring veroorzaken bij de consument en daarbij is niemand gebaat”, zegt een woordvoerster van het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen.

“De bedrijven moeten alle onvermijdbare kosten, zoals die er waren toen de aanbieding werd gepubliceerd, meerekenen in hun prijs”, aldus de ANVR-zegsvrouw. “Daarnaast moet er sprake zijn van redelijke beschikbaarheid. Dat wil zeggen dat de consument een redelijke kans moet hebben om te boeken tegen de geadverteerde prijs. Nu adverteren reisorganisaties nogal eens met hele lage prijzen, en dan blijkt dat die reizen nauwelijks beschikbaar zijn tegen die lage prijs.”

De ANVR erkent dat het nog onduidelijk is hoe het begrip ‘redelijke beschikbaarheid’ moet worden uitgelegd. Dat zal in de praktijk moeten blijken. “Als consumenten of andere belanghebbenden ontevreden zijn over een bepaalde reclame, dan kunnen ze naar de Reclame Code Commissie stappen.”

De Consumentenbond heeft zich drie jaar lang hard gemaakt voor de komst van de code. De belangenorganisatie is blij dat het er nu van komt, maar een woordvoerster noemt het tegelijkertijd “jammer” dat de code pas in april volgend jaar geldingskracht krijgt.

Met name de luchtvaartmaatschappijen hebben zich lange tijd verzet tegen de reclamecode. De Consumentenbond prijst de inzet van staatssecretaris Van Gennip. Zij dreigde met eigen regels te komen, als de code nog veel langer zou uitblijven. “Daarna is de zaak in een stroomversnelling geraakt”, zei de woordvoerster van de Consumentenbond.

Bron: Nu.nl

Datum artikel: 15-09-2006 Binnenland



Zie ook:

2 Reacties op Code reisaanbiedingen 1 april van kracht

  1. Gonnie Harmsen
    9-02-2008 18:15
    1

    Goedemiddag mevrouw, meneer,
    We hebben een stedentrip naar Istanbul geboekt bij Thomas Cook/Holland International.
    De prijs kwam ca 200,00 euro hoger uit. Er stond 37,00 pp luchthavenbelasting en 58,00pp brandstoftoelsag in het overzicht.
    Dit stond in de reisgids aangegeven als zijnde inclusief in de reissom. Dus in een aparte kolom stonden deze bedragen in de prijsbijlage + allerlei andere toeslagen per vertrekperiode, zodat je denkt dat je alle extra’s berekend hebt.
    Ik heb gebeld en toen zei de jongedame van het reisburo: de gids is in juni 2007 gedrukt (steden-reisgids tm dec 2008, uitgekomen in januari 2008) en hierna zijn de prijzen veranderd. Ze gaf ook aan dat het totaal reissom lager is dan de reissom voor desbetreffend hotel in de prijsbijlage vd gids en dat ze daarvoor de luchthavenbelasting opvoeren in het overzicht, maar de brandstoftoeslag ad 58,00 (p.p.) was er nu al extra bijgekomen. Bij het boeken was het heel gezellig, maar dit werd ons niet verteld!!
    Ik dacht dat de prijzen vanaf 1-4-2007 geen verrassingen meer mochten opleveren?
    Wij vliegen eind oktober, kunnen ze ons nu nog meer toeslagen gaan berekenen?

    Graag zie ik uw reactie tegemoet, waarvoor dank
    Gonnie Harmsen

  2. Redactie
    9-02-2008 20:34
    2

    Een prijsaanbieding (gids, advertentie, internet) dient een ‘inclusief prijs”™ te omvatten, d.w.z. een prijs inclusief alle onvermijdbare bijkomende kosten.
    Hieronder worden verstaan alle (veiligheids)heffingen, (brandstof)toeslagen, (luchthaven)belastingen, etc. die op het moment van publicatie bekend zijn en andere kosten voor verplichte (extra) diensten van de aanbieder of derden die onderdeel zijn van het programma of de reis. (van website ANVR)

    Dit betekent dat als KRAS bij een reis een prijs zet en u klikt deze aan, er uiteindelijk alleen reserveringskosten bij mogen komen. De rest moet allemaal inclusief zijn. U kunt contact opnemen met de ANVR als u vindt dat KRAS zich hier niet aan houdt.

    Wilt u meer lezen? Zoek dan op http://www.anvr.nl de zoekbox (rechtsbovenaan) en voer daar “Code Reisaanbiedingen” in.

    Gaat u liever naar de consumentenbond? Dat kan ook:
    Consumenten kunnen hun ervaring melden via reislokkertjes@consumentenbond.nl of door de betreffende advertentie uit krant of tijdschrift gratis toe te sturen aan de Consumentenbond, Antwoordnummer 21001, 2502 VB Den Haag.

Een reactie toevoegen over Code reisaanbiedingen 1 april van kracht

ATP vakanties