vakantie informatie

Online dreiging traditionele reisbedrijven

TuiLogoTaditionele reisbedrijven zoals Tui en Thomas Cook zijn steeds sterker aanwezig op internet waardoor de markt voor online reisagenten, zoals Expedia en D-reizen, steeds kleiner wordt. Onlangs heeft Arke (Tui) haar nieuwe website online gebracht waarmee het bedrijf eindelijk laat zien de internet business serieus te nemen.

Door een technologische voorsprong hebben de internetreisbureau’s heel lang een voorsprong gehad op het internet ten opzichte van de mastodonten van de reiswereld, vanaf dit jaar zullen de “dotcommers” het steeds moeilijker gaan krijgen.

“Wij hebben het product, dat is het grote verschil. Het product is exclusief van ons en we hebben de voorraden om onze klanten te kunnen leveren. We hebben de (online) reisagenten gewoon steeds minder nodig”, aldus Miles Morgan van Tui in Engeland.

De nieuwe site van Arke ziet er goed uit, maar dieper onderzoek brengt toch een paar minpunten boven water. Bijvoorbeeld het boeken van een reis naar Sharm el Sheikh in Egypte wordt moeilijk gemaakt omdat Arke de stad niet toont maar het gebied Janub Sina’, wat natuurlijk niemand iets zegt. De site van Thomas Cook is toch echt ondermaats voor een bedrijf van dit kaliber, dat de site met de browser Firefox (1 op de 10 bezoekers) totaal uit elkaar valt is echt bedroevend.

Voordat de traditionele reisbedrijven de online reismarkt gaan domineren zal er veel moeten gaan veranderen. Ze proberen het wel, maar als ze echt willen meespelen in de markt waar D-reizen, Jiba en Sunweb op dit moment de scepter zwaaien zullen ze meer moeten doen dan alleen een goede website maken. Zolang ze dáár nog niet eens toe in staat zijn, hebben de online reisagenten weinig te vrezen.

Datum artikel: 20-05-2006 Bedrijven



Zie ook:

Een reactie toevoegen over Online dreiging traditionele reisbedrijven

ATP vakanties