vakantie informatie

Tijd van goedkope airlines loopt af

Vliegen met goedkope aanbieders als EasyJet, Air Berlin en Ryanair wordt in de toekomst steeds duurder. Zij zullen met prijsknallers blijven komen, maar de bijkomende kosten voor bijvoorbeeld bagage en voorrang bij het kiezen van een plaats verhogen om hun stijgende kosten te kunnen opvangen. De verschillen met de speciale aanbiedingen van de traditionele airlines als Lufthansa en Air France/KLM worden daardoor steeds kleiner. Dat blijkt uit een onderzoek van het Duitse blad Wirtschaftswoche

Velen kennen intussen de verlokkende aanbiedingen van goedkope vliegers als Ryanair: “100.000 vluchten gratis” of “een miljoen tickets voor 10 Euro inclusief”. Zelf vielen we op “voor € 14,95 naar Sardinië”. Maar we moeten ook nog terug en dan is men minder flexibel, want het werk thuis wacht. Dat kost dan al gauw € 35. Bagage € 12 extra, voorrang bij het instappen € 3, luchthavenbelasting € 6 , luchthavenbelasting eveneens € 6, gebruik credit card, belasting € 30,72. Reisverzekering wilden we niet, want hebben we al. Maar dan accepteert de boekingscomputer de bevestiging niet. Ligt natuurlijk aan ons, maar met een reisverzekering lukt het wel. Nog eens € 12 extra. Intussen kost het ticket van bijna € 50 kaal al bijna € 120.

Het zijn de bekende trucs van de goedkope airlines. Ze moeten wel, want ook voor hen zijn de kosten voor brandstof, de lonen, het kopen en leasen van vliegtuigen en de luchthavens hoger, zelfs als ze de goedkoopste uitzoeken, die dan meestal ook ver van de grote steden en toeristische centra liggen; wat de reizigers dan natuurlijk weer op hogere kosten voor transfer brengt.

Daarnaast hebben ze te maken met een moordende concurrentie. Vele hebben die al tot opgeven gedwongen. Van de 70 goedkope airlines die nog in 1998 hun geluk beproefden is intussen driekwart verdwenen. Volgens insiders zijn het er in feite eigenlijk nog slechts drie serieuze: Easyjet, Ryanair en Air Berlin. De rest speelt eigenlijk in de tweede klasse en nauwelijks nog een rol. En het eind van de sanering is nog niet in zicht. Zelfs de hoofdrolspelers in de eerste klasse zullen het moeilijk blijven hebben.

Niettemin zullen de knallende lokaanbiedingen van goedkope airlines blijven bestaan, menen deskundigen. Zij hebben er hun naam en bestaan aan te danken. Zij zullen echter steeds inventiever worden om meer uit de bijkomende kosten te halen. Met verhoging van de kosten voor bagage, inchecken en telefonisch advies, dat intussen vrijwel net zo duur als telefoonsex. Intussen wordt ook al nagedacht over vergoedingen voor gebruik van een mobiel in de vliegtuigen. Alle goedkope vliegers willen die bijkomende kosten in de komende vijf jaar minstens verdubbelen, Ryanair wil daarmee in doorsnee per passagier € 20 omzet halen.

Nu is de gemiddelde omzet per stoel in het afgelopen jaar met 3 tot 5% gestegen, meldt zelfs Easyjet in een financieel overzicht. Wie dat nog niet gemerkt heeft, zal dat ongetwijfeld bij de laatste klik van zijn of haar boeking merken, want elk sterretje verwijst naar een voetnoot die wijst op beperkingen of extra kosten die vroeger in de kale ticketprijs waren inbegrepen maar nu extra betaald moeten worden, zoals voor transport van kinderwagens of voorrang bij beschikbaar komen van bagage bij aankomst.

De klanten zullen zich over de alsmaar hogere prijzen echter niet teveel ergeren, want vliegen kost tegenwoordig altijd nog minder dan in de tijd dat er geen goedkope airlines waren.

(JvH)

Datum artikel: 25-04-2008 Algemeen



Zie ook:

Een reactie toevoegen over Tijd van goedkope airlines loopt af

ATP vakanties