vakantie informatie

Kruipt Thomas Cook uit het dal?

Thomas CookDrie jaar geleden was Thomas Cook op sterven na dood. Het had geen duidelijke strategie, was te log om snel te reageren op veranderingen in de markt en was niet in staat om zijn klanten juist te bedienen, aldus de huidige directeur van Thomas Cook Engeland, Manny Fontenla-Novoa.

Vanaf 2001 tot vorig jaar heeft het bedrijf voortdurend in de donker rode cijfers gezeten. Gemiddeld was het netto verlies zo’n € 100 miljoen per jaar. Sinds het aantreden van Fontenla-Novoa is er echter het een en ander veranderd binnen Thomas Cook en de verwachting voor 2005 is dat er een winst van rond de € 200 miljoen gerealiseerd gaat worden.

Een viertal belangrijke veranderingen binnen de organisatie van Thomas Cook zijn debet aan deze ommekeer. Ten eerste hebben ze het hoofdkwartier van Thomas Cook verhuisd van hartje Londen naar het veel goedkopere Luton, hiermee betaalde ze nog maar een derde van de huisvestingkosten. Daarnaast hebben ze het aantal lagen management drastisch teruggebracht, waardoor er een besparing van 60 tot 240 miljoen ontstond. Verder hebben ze alle afzonderlijke merken samengebracht tot een: Thomas Cook, waarmee een enorme kosten besparing op marketing gecreëerd werd. Als laatste hebben ze een groot deel van hun back office geoutsourced om kosten te besparen en flexibeler te zijn.

Met al deze besparingen en aanpassingen is Thomas Cook op de goede weg om weer een sterke partij in de wereldwijde reisbranche te worden.

Datum artikel: 15-06-2005 Algemeen



Zie ook:

Een reactie toevoegen over Kruipt Thomas Cook uit het dal?

ATP vakanties