vakantie informatie

Belgen gaan minder naar Turkije

afname De afgelopen zomer kende de Belgische markt van de georganiseerde vakanties een groei van 4 %. Op jaarbasis noteert de markt een status-quo (-0,1 %). Dat blijkt uit cijfers die de beroepsorganisatie van Belgische touroperators ABTO vrijgaf. Turkije is de grote verliezer van het zomerseizoen 2006 en gaat met 23,9 % achteruit. Ook Oostenrijk noteert een daling (-2 %).

Marktleiders Spanje (+9,6 %) en Frankrijk (+9,7 %) maken het verlies van vorig jaar goed. Ook Griekenland (+13,9 %) doet het dit jaar opnieuw uitstekend. Opvallend is het succes van Italië. Met een groei van 24,3 % scoort de bestemming procentueel het best. Marokko (+17 %), Tunesië (+12,8 %) en Egypte (+8,1 %) noteren net als vorig jaar een mooie stijging. Bij de autobestemmingen valt op dat Duitsland (+9,2 %) erg in trek blijft. Het marktaandeel van de bestemming verhoogt gestaag. Ook België (+3,4 %) volgt de positieve trend. Het vliegtuig (62,6 %) en de wagen (36,1 %) blijven de favoriete vervoermiddelen van de Belgen in de zomer 2006.

Wat het hele jaar betreft wordt Spanje (+5,8 %) opnieuw marktleider voor Frankrijk (+0,6 %). Ook hier is Italië (+19,3 %) procentueel de grote winnaar van 2006 en Turkije (-23,6 %) de grote verliezer. Naast Turkije verliest vooral Egypte (-9 %) marktaandeel. Ook Oostenrijk (-5,1 %) en België (-4 %) doen het op jaarbasis minder goed. Portugal, Griekenland en Tunesië noteren een groei.

De markt van de citytrips blijft eveneens verder stijgen. De voorbije zomer steeg deze markt met 8,5 %. De citytrips blijven daarmee het sterkste segment van de markt. De meeste bestemmingen noteren een groei, enkel Firenze (-7,4 %) en in mindere mate Madrid (-2 %) en Praag (-0,7 %) noteren een verlies. Bij de marktleiders zien we dat Parijs (+1,5 %) en Londen (+5,3 %) vooruitgaan, maar minder goed presteren dan de markt in het algemeen. Barcelona daarentegen, dat profiteert van extra belangstelling naar aanleiding van het Picassojaar, noteert opnieuw een opmerkelijke groei (+15,9 %). Opvallende stijger van afgelopen zomer is Berlijn (+37,9 %). Ook Wenen (+17,9 %), dat dit jaar in teken stond van Mozart, en Venetië (+9,1 %) scoren beter dan de markt. Opvallend bij de citytrips is het succes van een aantal kleinere bestemmingen zoals Salzburg (+552 %), Athene (+84,4 %), Milaan (+40 %), Sevilla (+12,1 %), Granada (+20,1 %) en Cordoba (+18,4 %).

“De sector sluit dit jaar af op een bijna status-quo tegenover 2005. De vakanties verloren vorig jaar ongeveer 0,1 % en de citytrips 0,3 %”, besluit ABTO. “Vooral de winter 2005-2006 heeft de resultaten negatief beinvloed. De economische onzekerheid en de hoge brandstoffactuur hebben ongetwijfeld een impact gehad op de resultaten van vorige winter. Vanaf vorige zomer is duidelijk sprake van een positieve kentering”, aldus nog ABTO.

Bron: Het Laatste Nieuws.be

Datum artikel: 7-12-2006 Algemeen



Zie ook:

Een reactie toevoegen over Belgen gaan minder naar Turkije

ATP vakanties