vakantie informatie

Baksteen 2.0: Innovatie bij stenen reisbureaus

steenNu het boeken via internet gemeengoed begint te worden, begint het oude “stenen” reisbureau zo langzamerhand het lachertje van de reisbranche te worden. Alles wat ze doen is ouderwets en duur. Hoog tijd voor de stenen reisbureaus om uit het verdomhoekje te klimmen en weer innovatief te worden.
Veel reisbranche experts noemen specialisatie de enige redding voor het traditionele reisbureau. Het gevecht om de lastminute klant wordt bijna volledig op het internet uitgevochten, het heeft dus weinig zin om zich in die strijd te mengen. Maar op de markt voor specialistische reizen (huwelijksreizen, rondreizen, etc.) is veel behoefte aan persoonlijk advies en daar kan het reisbureau een belangrijke rol spelen. Daarnaast gaat het bij deze reizen vaak om grotere bedragen en valt er voor het reisbureau veel te verdienen.

De reisbureau keten Star Travel heeft op innovatieve wijze een nieuwe markt gecreƫerd, het persoonlijk reis advies. Een reis adviseur komt bij de mensen thuis langs om te informeren en te boeken. De klanten bestaan voornamelijk uit 60 plussers die het boeken via internet te eng vinden of liever niet uren in een reisbureau willen vertoeven.
Reisbureau keten Hotelplan is ook gestart met zo’n mobiel reisbureau en is druk opzoek naar nieuw personeel. Zij richt zich bij de acquisitie op oudere medewerkers met reisbureau ervaring.

Een schitterend voorbeeld van innovatie bij reisbureaus is te vinden bij Fox Vakanties (ANWB). Fox is eigenlijk een internet reisbureau maar laat heel goed zien hoe je geld kunt verdienen met direct klant contact. Fox heeft al een tijdje de zeer succesvolle Sound en Light shows. Voor wie het nog niet kent; klanten kunnen zich inschrijven voor een show ( 3 euro per persoon), deze show is een film van een bepaalde bestemming waarbij de klant letterlijk haar vakantie alvast kan beleven. De kijker krijgt niet een wollige presentatie van het land, maar van de vakantie zelf. Zo ziet de kijker hoe de transfer naar het hotel gaat, hoe het hotel eruit ziet en veel meer. Na afloop komt er soms een reiziger vertellen hoe hij of zij de reis heeft beleeft en kunnen de kijkers vragen stellen. De klant kan direct na het kijken van de film de reis op gereed staande computers boeken. Het is niet verwonderlijk dat hier soms conversies van 80% en meer behaald worden.

Er is nog steeds prima geld te verdienen met een stenen reisbureau. De reisbureau ondernemer die nu niets doet en met een bibberend vingertje naar het grote boze internet gaan wijzen is ten dode opgeschreven en dat is misschien maar goed ook. Het is tijd voor een grote schoonmaak. De ondernemers die durven innoveren zullen overblijven en gezonde reis ondernemingen ontwikkelen.

Datum artikel: 30-12-2006 Algemeen



Zie ook:

2 Reacties op Baksteen 2.0: Innovatie bij stenen reisbureaus

  1. Hein
    30-12-2006 15:01
    1

    Prima stuk!

  2. Infosfeer
    29-04-2009 20:04
    2

    Veel echte innovatie zie ik nog niet in de reisbranche. Natuurlijk worden er nieuwe ICT-technieken en processen gebruikt maar van bijvoorbeeld nieuwe samenwerkingsverbanden buiten de eigen discipline en “out of the box” denken is nog weinig sprake.

Een reactie toevoegen over Baksteen 2.0: Innovatie bij stenen reisbureaus

ATP vakanties